Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
18. februára 2016 VyhláseniaŠtátna správa od PRservis.skSITA Diskusia()

MDVRR: Z Bratislavy do Košíc vlakom o hodinu kratšie

BRATISLAVA 18. februára –

Aj vďaka fondom Európskej únie sa postupne modernizuje železničná infraštruktúra na Slovensku. Najväčšie investície doteraz smerovali do hlavného železničného koridoru Bratislava – Žilina, ktorý je, okrem dvoch úsekov, už zmodernizovaný na traťovú rýchlosť až do 160 km/h. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR bude v modernizácii železnice pokračovať aj v novom operačnom programe, na rad postupne prídu aj úseky od Žiliny smerom na Košice.

Cieľom modernizácie je zvýšenie rýchlosti vlakov, zabezpečenie prístupu imobilných osôb k službám verejnej osobnej dopravy, zavedenie informačných systémov pre cestujúcich. Z hľadiska nákladnej dopravy prinesie modernizácia infraštruktúry predovšetkým zefektívnenie prepravy tovarov. Z hľadiska časovej úspory prinesie modernizácia úseku Bratislava – Žilina skrátenie cesty o 30 minút po kompletnej modernizácii celého 200 kilometrového úseku.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že to bude do konca roka 2018, samotný uzol Žilina by sa mal modernizovať v rokoch 2018 – 2020. „Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 miliardy eur,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. Na modernizáciu V. koridoru od Žiliny po Košice si Európska komisia vyžiadala novú štúdiu realizovateľnosti. Dôvodom bolo, že pôvodný návrh modernizácie tejto trate bol urobený maximalisticky, rátal s výstavbou viacerých neadekvátne dlhých tunelov, ktorými sa navyše nedosiahla dostatočná časová úspora. Brusel preto požadoval zhodnotenie alternatívnych riešení.

Nová štúdia z decembra 2015 posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 km/h. Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút. Zachované budú prakticky všetky významnejšie stanice v pôvodných miestach, jedinou stanicou so zmenou miesta bude Liptovský Mikuláš. Splnené budú aj ďalšie modernizačné kritériá týkajúce sa odstránenia úrovňových priecestí, ochrany obyvateľov pred hlukom či zachovania migračných trás zvierat. Odhadovaná cena čisto stavebnej časti celého úseku Žilina – Košice s dĺžkou vyše 240 kilometrov je 2,5 až 2,8 miliardy eur, cena za kilometer sa výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov. Bez ďalšieho doprojektovania by sa mali s pomocou európskych peňazí mali v najbližších rokoch modernizovať úseky Paludza – Liptovský Hrádok a Lučivná – Poprad Tatry.

„Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky, prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň. Avšak odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie,“ dodal minister J. Počiatek.

Martin Kóňa
hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR

Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

jb;qq

Odporúčané články

MDVRR: Plavba na Dunaji je naďalej do odvolania pozastavená MDVRR: Záujem o Slovensko prevyšuje očakávania

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Štátna správa

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies