Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
24. februára 2014 VyhláseniaŠtátna správa od PRservis.skSITA Diskusia()

Sen o lacnej diaľnici

BRATISLAVA 24. februára – Na začiatok uvediem niekoľko výrokov aktérov – strojcov „lacných diaľnic“ v súvislosti s výstavbou diaľnice D1 Dubná Skala – Turany z roku 2011:
„Diaľnica lacnejšia o polovicu – ako je to možné?“, „D1 Dubnú Skalu – Turany postaví Váhostav lacnejšie o 59 %“, „Váhostav tvrdí, že cestu bez problémov postaví a pod svoje náklady nepôjde“, „Figeľ zdôraznil, že len za ušetrené peniaze na stavbu diaľnice Dubná Skala – Turany možno postaviť ďalší úsek diaľnice či obnoviť cesty I. triedy“.
Je poľutovaniahodné, že médiá dnes nevyhodnotili reálnosť tvrdení z roku 2011 so skutočnosťou, na ktorú som v tom čase poukazoval a upozorňoval, a ktorá sa momentálne deje. Bombastické titulky v médiách o výrazných Figeľových zľavách boli hodnotené ako úspech. Váhostav, ale aj ostatné stavebné firmy pod tlakom štátnych úradníkov tvrdili, že rozpočty stavieb sú napäté, ale udržateľné a Ján Figeľ kŕmil médiá o chimérach, podvodoch a úsporách. Pamätám si jeho obľúbenú otázku: „Kam mali smerovať milióny z výstavby diaľnic?“
Nuž p. Figeľ, prečo dnes nezhodnotíte dianie na stavbe D1 pri Martine, ktoré jasne hovorí, že práve tieto milióny mali smerovať do rozpočtu rodín pracujúcich živnostníkov a robotníkov subdodávateľov, ktorí teraz robia iba za dobré slovo a niekoľko mesiacov nedostali výplaty?
Pre médiá som sa opakovane vyjadril, že nemám dobrý pocit z takejto obrovskej zľavy definovanej nízkou cenou, pretože v prípade, že by mala byť dodržaná, prejaví sa to v celom subdodávateľskom reťazci, či už pri dodávke tovaru alebo pri prácach. Namietal som, že nízka cena bude v úsporách na technickom riešení, t. j. úpravou pôvodného projektu. Preukazoval som, že takáto cena bude mať za následok nízke čerpanie z EÚ fondov a vyššie nároky na štátny rozpočet. Jednoducho, pri neprimerane nízkej cene budú zo Slovenska voči eurofondom nárokované nízke čiastky (ktoré mohli byť hradené z rozpočtu EÚ) a „odnesie“ si to štátny rozpočet a dodávatelia so subdodávateľmi. Vysvetľoval som na rôznych fórach, že na stavbách platí zásada, že „na konci bič plieska“ a že problémy sa objavia, keď sa bude stavba končiť. Moje slová boli, bohužiaľ, vtedy označované za výmysly a zanikli pod ľúbivým mottom „predražené“, samozrejme bez porovnania alebo argumentácie.
Na záver už len citát z komentára redaktora Juraja Javorského z denníka SME z 3. 9.2011:
„Môžeme sa dohadovať, či tí, čo nám chceli postaviť diaľnice dvakrát drahšie, boli viac babrákmi alebo viac zlodejmi.“ Prečo teraz mlčíte, pán Javorský, keď sa po troch rokoch výstavby lacnej diaľnice ukázalo, kto mal v hodnotení pravdu? Dnes Váhostav vyhlásil, že stavba v okolí Martina je pre spoločnosť od začiatku stratová s dôsledkami, ktoré sa ešte len prejavia, pretože platí, ako som už povedal, „na konci bič plieska“. A preto bez ohľadu na výsledok tohto zbabraného investičného procesu pre ľudí bez výplaty za vykonanú prácu je najdôležitejšie, aby sa k výstavbe diaľnic už nikdy nedostali babráci a diletanti typu exministra Figeľa.

Ľubomír Vážny
podpredseda vlády SR pre investície
exminister dopravy pôšt a telekomunikácií SR

Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

es;bl

Odporúčané články

Slovenská detektívka Kukučka Historická romanca Ochranca

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Štátna správa

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies