Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
2. novembra 2017 VyhláseniaŠtátna správa od PRservis.skSITA Diskusia()

PELLEGRINI: P. Pellegrini a P. Žiga vyhlásili vojnu byrokracii!

BRATISLAVA 2. novembra –

„Ľudia nemajú byť poštári. V tomto štáte majú obiehať informácie a nie ľudia s papiermi,“ vyhlásil vicepremiér Peter Pellegrini. Spolu s ministrom hospodárstva Petrom Žigom dnes predstavili zmenu viac ako 147 zákonov, 68 vyhlášok a 8 opatrení a 12 nariadení vlády a vyhlásili tak vojnu byrokracii. Výpis listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, zo živnostenského registra a z registra trestov tak nebudú k rôznym žiadostiam prikladať občania či podnikatelia, ale pozrú si ich priamo samotné úrady, navyše v reálnom čase.

„Dnes vyhlasujeme zásadnú vojnu byrokracii na Slovensku. Odbremeníme ľudí od dokladania najrôznejších výpisov, ktoré potrebujú pomaly na každom kroku, ak menia niečo vo svojom živote či podnikaní, “ vysvetlil P. Pellegrini. „Sú krajiny, kde výpisy dostanete elektronicky, sú krajiny, kde ich vôbec nepotrebujete. Naše úrady dáta majú a nie je dôvod, aby ich nanovo požadovali. Ľudia vďaka tomu ušetria až 3,5 milióna eur len na poplatkoch,“ dodal.

„Tento krok je veľmi dôležitý pre odstránenie zbytočnej byrokracie a zlepšenie podnikateľského prostredia. Vyskúšali sme to pri našich najnovších eurofondových výzvach, keď si množstvo údajov z dostupných registrov zisťovali už priamo ministerskí úradníci a žiadatelia nemuseli nosiť potvrdenia. Aj podnikateľom chceme ukázať, že im štát vie aktívnym prístupom významne pomôcť. Na ministerstve hospodárstva plánujeme na budúci rok predstaviť v poradí druhý protibyrokratický balíček,“ zdôraznil minister hospodárstva Peter Žiga.

Žiadosti o tieto výpisy presiahli za rok 2016 pol milióna žiadostí, napríklad výpis z obchodného registra a živnostenského registra bol v papierovej forme vydaný 321 159 krát a výpis listu vlastníctva 288 470 krát. Výpis z registra trestov v papierovej forme si v tomto roku vyžiadali občania a podnikatelia 213 379 krát. Po podrobnej analýze slovenskej legislatívy preto pripravil Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu novelu správneho poriadku[1], ktorá by mala už od 1. mája budúceho roka odstrániť potrebu listinnej formy výpisov. Úrad očakáva úsporu až 3,5 milióna eur občanom a podnikateľom na poplatkoch a úsporu až 620 000 hodín strávených pri získavaní týchto výpisov.

„Ľudia a firmy budú môcť svoj čas i peniaze vynakladať na zmysluplné veci, nie ho tráviť zbytočným čakaním na úradoch,“ dodal podpredseda vlády P. Pellegrini. Úrad vicepremiéra bude preto rokovať aj s komerčným sektorom, ktorý takéto výpisy stále vyžaduje.

Úrad vicepremiéra bude na začiatku úradom pomáhať v zavádzaní integrácií, či prechodných riešení, avšak následne aj dohliadať na to, ako budú svoje povinnosti plniť. Keďže v súlade s princípom jedenkrát a dosť si údaje z výpisov môžu úrady získavať sami v reálnom čase, v prípade, že svoju povinnosť nesplnia, budú čeliť sankciám. Sankcie na troch úrovniach zaviedla jesenná novela zákona o eGovernmente, platná od 1. novembra 2017.

Komunikačný odbor

Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu

K téme

ITAPA AI & Robotics 2024: Umelú inteligenciu musíme vedieť regulovať. Pozor však, aby sme nezabili inovácie Zásoby pitného režimu do karanténnych centier a na hranice

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Štátna správa

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.