Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
13. decembra 2015 VyhláseniaŠtátna správa od PRservis.skSITA Diskusia()

IFP: Factsheet o JLR

BRATISLAVA 13. decembra –

Príchod spoločnosti Jaguar Land Rover (JLR) predstavuje prvú strategickú investíciu mieriacu na Slovensko od prekonania krízy. Mnohé jej parametre sa budú ďalej upresňovať, aj na základe technických možností a ekonomického vývoja. Napriek tomu už dnes vieme odhadnúť vplyv prvej fázy investície JLR na slovenskú ekonomiku.

Investícia o veľkosti 1,4 mld. eur zvýši kumulatívne HDP Slovenska do roku 2020 o 2,5 percenta. Vrchol vplyvu na tempo rastu HDP sa dosiahne v roku 2019. V tom istom roku bude kulminovať i vplyv na trh práce. V ekonomike pribudne vďaka JLR, subdodávateľom, ale i novým pracovným miestam v službách kumulatívne 14,5 tisíca pracovných miest.

Investičný zámer JLR v objeme 1,4 mld. eur prinesie výrobnú kapacitu 150 000 áut ročne, ktorá by podľa predpokladov investora mala byť dosiahnutá v roku 2020. Investor plánuje výrobu dvoch nových technologicky vyspelých modelov športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Sériová výroba prvého modelu začne v septembri 2018 a nábeh produkcie druhého modelu je plánovaný na jún 2019, v prvom roku výroby bude teda z výrobných liniek schádzať iba lacnejší model. Celkový počet automobilov vyrobených na Slovensku môže v roku 2019 dosiahnuť vyše 1,2 milióna ročne.

Z hľadiska výroby bude síce JLR najmenšou automobilkou na Slovensku, no objemom tržieb sa v čase plnej produkcie môže priblížiť najväčšiemu VW. Dôvodom je produkcia výlučne luxusných automobilov vyššej cenovej kategórie. V počte zamestnancov by sa mal JLR počtom zamestnancov okolo 3 000 podobať najmenšiemu PSA.

Súčasťou výrobného závodu nebude motoráreň, no investor i tak očakáva mierne vyššiu pridanú hodnotu na produkcii (14 percent). Pre porovnanie, odhad na základe input-output tabuliek z roku 2011 pre tri automobilky pôsobiace na Slovensku (ďalej len Trojka) je 10 percent. Na základe toho očakáva IFP i mierne vyššiu pridanú hodnotu exportu vo výške 33 percent oproti odhadom 31 percent pre Trojku v roku 2011.

IFP predpokladá, že jedno vytvorené pracovné miesto v automobilovom závode vytvorí ďalšie tri v subdodávateľskej sieti. Podľa štúdie Luptáčik et al. (2013), jedno pracovné miesto vytvorené v Trojke prinieslo až štyri pracovné miesta u subdodávateľov. Konzervatívnejší predpoklad bol prijatý z dôvodu čiastočného napojenia sa na už existujúcu sieť subdodávateľov.

Automobilka JLR zvýši HDP na celom odhadovanom horizonte do roku 2020 kumulatívne o 2,5 percenta, z čoho bude 0,6 percenta na horizonte našej rozpočtovej prognózy do roku 2018. Vplyv na ekonomický rast bude kulminovať v roku 2019 a pri priaznivom stave externého prostredia sa vďaka investícii vytvárajú predpoklady pre prekročenie hranice 4-percentného rastu. Vzhľadom na to, že pôjde o pozitívny ponukový šok prameniaci z nových výrobných kapacít, vysoký ekonomický rast nebude sprevádzaný výrazným prehrievaním ekonomiky. Prostredníctvom produktivity výrobných faktorov dôjde k zvýšeniu potenciálneho rastu a kladná produkčná medzera zostane na prijateľných úrovniach.

Do roku 2017 sa vplyv na rast bude realizovať najmä v sektore stavebníctva (investičná fáza). Tento impulz do ekonomického rastu odznie v roku 2018. Počnúc rokom 2018 bude dominovať vplyv v automobilovom priemysle (výrobná fáza) realizovaný vývozom. Sekundárny vplyv na rast prostredníctvom sektora nízkokvalifikovaných služieb resp. spotreby domácností bude akcelerovať postupne a vyvrcholí v roku 2019.

Na celom horizonte rokov 2016 až 2020 vzrastie zamestnanosť kumulatívne o 0,6 %, čo predstavuje 14,5 tisíca novovytvorených pracovných miest. Z tohto počtu pribudne 0,3 % (takmer 7 tisíc pracovných miest) na horizonte rozpočtovej prognózy do roku 2018. Najvýraznejší vplyv na tvorbu pracovných miest v stavebníctve sa zrealizuje už v roku 2017, kým rast počtu zamestnancov v automobilke a u subdodávateľov vyvrcholí v roku 2020. Sekundárne vplyvy na rast zamestnanosti v nízkokvalifikovaných službách nad rámec siete subdodávateľov budú výrazné až v roku 2019. Služby generujú zhruba jedno pracovné miesto na každé miesto vytvorené priamo v automobilke. Celkovo tak vytvorené pracovné miesta „mimo“ a „v“ automobilke dosahujú pomer 4:1. Bez prijatia opatrení pre zosúladenie zručností absolventov a potrieb trhu práce je možné očakávať mzdové tlaky v priemyselnej výrobe, najmä v automobilovom priemysle. Boj o kvalifikovanú silu ešte viac otvorí nožnice v dynamikách miezd v priemysle a službách. Tento efekt bude najvýraznejší v roku 2020.

Veľmi indikatívny vplyv na daňové príjmy investičnej fázy je približne 0,2 % HDP v horizonte prognózy.

Príchod JLR predstavuje významné posilnenie ponukovej strany slovenskej ekonomiky a zvyšuje jej potenciálny rast. Na druhej strane, zníženie rizika prehrievania trhu práce si bude vyžadovať aktívnu reakciu fiškálnej (vytvorenie vankúša kvôli zvýšeniu citlivosti na šoky v automobilovom priemysle) a vzdelávacích (zosúladenie ponuky absolventov a dopytu na trhu práce) politík.

Martin Filko
Hlavný ekonóm a riaditeľ
Inštitút finančnej politiky

Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

qq

Odporúčané články

MPRV SR : Vzniká Inštitút pôdohospodárskej politiky MF SR: Hlavným ekonómom na ministerstve financií sa stal Biswajit Banerjee

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Štátna správa

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies