Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
31. augusta 2012 PR správyFinancie od PRservis.skSITA Diskusia()

Tajomstvo úspechu start-up firiem je odhalené

BRATISLAVA 31. augusta – Ako vo vyspelých, tak v rozvíjajúcich sa ekonomikách majú tzv. start-up firmy silný potenciál stať sa aj napriek recesii motorom ekonomického rastu. V krajinách BRICS (Brazília, Rusko, India, Čína a Juhoafrická republika) mali totiž vysoko rastové malé a stredné podniky priemerný obrat 4,13 miliónov dolárov za posledný rok a od svojho vzniku mediánové tempo rastu 453 percent. Oproti tomu rástli európske spoločnosti tempom 100 % až 150 %; v Nemecku predstavoval ich priemerný obrat 2,99 miliónov dolárov, zatiaľ čo vo Francúzsku 1,6 miliónov dolárov.

Vyplynulo to z globálneho prieskumu spoločnosti Delta Economics zadaného Asociáciou profesijných účtovníkov ACCA. Výskum svedčí o pozoruhodnom podnikateľskom optimizme, zároveň však skúma i prekážky a ťažkosti, na ktoré malé a stredné firmy narážajú, a varuje vlády, inštitúcie, banky a konzultantov, aby venovali veľkú pozornosť ich potrebám v súčasnosti i v dlhodobom horizonte.

Kateřina Benešová, riaditeľka ACCA pre Česko, Slovensko a Maďarsko, k tomu uvádza: „Európski podnikatelia sa musia vysporiadať s nemalými problémami a hľadajú príležitosti k rastu. To možno vidieť na príklade Nemecka, ktoré patrí k najväčším európskym zamestnávateľom – typický nemecký rastový podnik zamestnáva 13 ľudí, oproti siedmym zamestnancom vo Francúzku a Británii či piatim v Taliansku. Je tiež jasné, že európski podnikatelia, tak ako ich kolegovia v krajinách BRICS, sú odhodlaní a dosť húževnatí, aby vybudovali svoj podnik snov – a podporu a financie pritom získavajú všade, kde sa dá“.

Správa okrem iného vyzdvihuje:

• Medzinárodný rozmer: Miera medzinárodnosti start-up firiem bola najvyššia v Európe, kde tri pätiny skúmaných menších firiem mali medzinárodný rozmer vrátane marketingu či zámorského predaja, hľadania dodávateľov, financovania a partnerstva. Skoro polovica firiem v krajinách BRICS uvádza nejaké medzinárodné aktivity, zatiaľ čo v USA bol trend opačný: tri pätiny firiem pôsobili iba na tuzemskom trhu. Z prieskumu ACCA vyplýva, že medzinárodne orientované podniky rastú rýchlejšie ako čisto lokálne firmy.

• Motivácia: Vo všetkých krajinách, ktoré sa zúčastnili prieskumu, je najdôležitejším či druhým najdôležitejším faktorom pri zakladaní start-up firmy honba za snom – uviedla ho polovica respondentov. Iba v Rusku predstavoval 41 %, ale aj tu bol tretím najväčším motivačným faktorom. „Využiť príležitosti na trhu“ bolo dôležité (vyše 75 %) v USA, Číne, Brazílii a v Nemecku a „zarobiť veľa peňazí“ bolo silnou motiváciou v USA, Číne a v Brazílii (vyše 70%), ale menej už v Nemecku (51 %). Zatiaľ čo väčšina respondentov pokladala výšku zárobku za dôležitú, Talianov (3 %) a Španielov (18%) podľa všetkého príliš nemotivovala.

• Očakávanie rastu: Menšie firmy sú v očakávaní obratu skromné, pričom Brazílčania sú najoptimistickejší – tí očakávajú zdvojnásobenie obratu behom troch rokov, zatiaľ čo Číňania počítajú s 75 % rastom a Juhoafričania so zhruba dvojtretinovým. V západných krajinách vynikajú Británia a USA; prvá očakáva rast 60 % a druhá krajina 57 %. Obyvatelia eurozóny majú ohľadom rastu nižšie očakávanie (40 % či menej), pričom v Nemecku predstavuje len 25%.

• Prístup k peniazom: Podnikatelia oslovení v prieskume získali 60 až 80 % svojho základného kapitálu z vlastných zdrojov, teda väčšinou z vlastných úspor alebo z osobných pôžičiek, pričom vzorka z eurozóny vykazovala obzvlášť vysoké investície z úspor (Francúzsko 89 %, Belgicko 97 % a Nemecko 90 %). Firmy si požičiavali od bánk v rôznej miere – od 21% v Španielsku, po 60 % v Holandsku; od 47 % v Belgicku po 52 % vo Francúzsku. Je potrebné, aby banky podporili tieto firmy predovšetkým v ich počiatočnej fáze – z prieskumu totiž vyplýva, že kľúčovým faktorom rastu obratu je celkový objem prvotnej investície pri naštartovaní firmy.

• Vyhľadávanie rád: Európski a americkí podnikatelia vyhľadávali pri zrode firmy profesionálne rady oveľa viac než porovnateľní podnikatelia v krajinách BRICS. V Belgicku sa išlo poradiť k profesionálom 81 % respondentov a v Nemecku 76 %, zatiaľ čo vo vzorke BRICS tak spravilo iba 43 % Juhoafričanov a Číňanov. Ako sa firma rozrastá, majitelia vyhľadávajú profesionálne poradenstvo, ktoré je pokladané za pozitívny vplyv vo všetkých krajinách a je napodiv viac cenené v krajinách BRICS než na Západe.

Ďalšie zaujímavé body zo správy:

• Firmy ako zamestnávatelia: podniky v krajinách BRICS väčšinou zamestnávajú viac ľudí, než európski či americkí zamestnávatelia, pričom tí čínski zamestnávajú v súčasnosti v priemere 32 ľudí a odhaduje sa, že za tri roky toto číslo narastie na 84 ľudí. Nemecko je v Európe najväčší zamestnávateľ, jeho start-up firmy dnes v priemere zamestnávajú 13 ľudí, pričom sa očakáva, že tento počet narastie behom troch rokov na 21 zamestnancov.

• Pohlavie podnikateľov: Podiel podnikateliek vo Španielsku je prekvapivo nízky, iba 9 % z celkového počtu podnikateľov, zatiaľ čo v globálnom meradle vedie Čína s 26 % podnikateliek. Z respondentov oslovených v Británii je 17 % žien, vo Francúzsku, Taliansku a v Nemecku ich bolo 15 % a vedie Belgicko s 21 %.

• Prekážky v podnikaní: Všetci respondenti vidia makroekonomickú klímu ako veľkú prekážku a pre väčšinu predstavoval problém i zachovanie ziskovosti a cash flow. Zdanenie pokladalo za negatívny faktor od 39 % do 74 % respondentov v krajinách EU, pričom v Británii a v USA ich bolo nad 50 %. Respondenti v Brazílii (61 %), Rusku (68 %) a v Juhoafrickej republike (41 %) to tiež považovali za veľký problém, zatiaľ čo čínski podnikatelia sa k daniam v zásade postavili neutrálne.

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

ax

K téme

Digitalizácia na Slovensku: firmy robia len prvý krok, chýba im ďalší rozvoj Riaditeľ GLN Norbert Kyndl: Tomášička je výnimočná už 60 rokov, a to vďaka každému tomášičkárovi

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Financie

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.