Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
18. apríla 2013 PR správyOstatné od PRservis.skSITA Diskusia()

Nové vlaky zvýšili pohodlie cestujúcich

BRATISLAVA 18. apríla – Železničná spoločnosť Slovensko a.s. končí s realizáciou prvého projektu na obnovu mobilného parku o tridsaťdva nových moderných vlakových súprav.

Nové moderné vlaky zvýšili úroveň cestovania v osobnej železničnej doprave na Slovensku. Stalo sa tak najmä s využitím finančných prostriedkov Európskej únie a štátu prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v rámci Operačného programu Doprava na roky 2007 – 2013. Obyvatelia Slovenska môžu v nových vlakoch využívať komfortné podmienky, na aké neboli doposiaľ zvyknutí.

Realizácia projektu obnovy mobilného parku v Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. počas troch rokov umožnila, aby na domácich koľajniciach pribudlo tridsaťdva pohodlných prímestských a regionálnych vlakov troch druhov jazdiacich takmer po celom Slovensku. Štátny železničný osobný prepravca očakáva dodanie posledného z plánovaného počtu nových vlakov, motorového dieselového, do Nových Zámkov, čím sa projekt úspešne ukončí. Súčasťou modernizácie železničných koľajových vozidiel bola dodávka dvoch rušňov radu 381 a úprava desiatich lokomotív radu 263.

Európska komisia schválila projekt 15. júla 2010. Celkové náklady projektu predstavujú 231,96 miliónov eur. Európsky fond regionálneho rozvoja a štátny rozpočet z tejto sumy financujú po 38 % a Železničná spoločnosť Slovensko zvyšných 24 % prostriedkov. Nové vlaky popri väčšom komforte cestovania uľahčili podmienky pre invalidných cestujúcich pri nástupe a výstupe. Namiesto vysokých nepohodlných schodov majú široké nízko podlažné dvere umožňujúce rýchlejšie a bezpečnejšie nastupovanie a vystupovanie ľudí aj s batožinou.

Všetkých desať dodaných elektrických poschodových vlakových súprav radu 671 premáva na tratiach Nové Mesto nad Váhom – Žilina – Košice, Košice – Lipany, Košice – Čierna nad Tisou a Žilina – Čadca. Vlaky vyrobené v českej spoločnosti Škoda Vagonka a.s. Ostrava majú tri vozne s kapacitou 307 miest na sedenie a môžu dosahovať maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Prvý vlak tohto typu železničiari predstavili v máji 2010 v Žiline.

Desať poschodových vlakov push-pull (ťahaný – tlačený), ktoré sú tiež od výrobcu Škoda Vagonka, jazdia medzi Kútmi a Štúrovom, Novými Zámkami a Komárnom a Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom. Vo vlaku vyvinutého pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu je 362 miest na sedenie, z toho dvanásť so sklopnými sedadlami. Výhodou tohto typu je, že v obratovej stanici nie je nutné s rušňom obiehať súpravu, ale opačným smerom je vlak ovládaný z riadiaceho vozňa. Šetria sa tým peniaze za posun v obratových staniciach.

Dvanásť dieselových motorových jednotiek možno považovať za slovenské eurovlaky, keďže ich vyrobili v spoločnosti ŽOS Vrútky, a.s. Tieto súpravy s kapacitou 177 miest na sedenie prevážajú cestujúcich na tratiach v okolí Humenného, Prešova, Košíc, ako aj medzi Novými Zámkami, Nitrou a Prievidzou. Ide o vlaky s dieselovým hydraulickým prenosom výkonu radu 861 určené pre regionálnu dopravu s požadovanou maximálnou rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu.

Železničná spoločnosť Slovensko zároveň plánuje získať do konca roku 2015 ďalších 29 nových vlakov. Predpokladaná cena za ich dodanie je 180 miliónov eur a financovanie tohto projektu majú zabezpečiť peniaze Európskej únie, štátneho rozpočtu a spoločnosti cez Operačný program Doprava v terajšom programovom období. Ide o súčasť projektu regionálnej podpory integrovaných dopravných systémov v Bratislave a Košiciach a ich priľahlých územiach.

Vlakový dopravca v súčasnosti organizuje dve verejné súťaže na nové vlakové súpravy. Získať chce dvadsať dieselových motorových vlakových súprav s nízko podlažnou konštrukciou pre regionálnu prepravu cestujúcich v okolí Bratislavy a Košíc. Predpokladaná cena za ich dodanie počas troch rokov je 90 mililónov eur. Železničná spoločnosť Slovensko plánuje najprv nakúpiť dva dieselové motorové vlaky iba na vlastné náklady a na dodanie ďalších osemnástich súprav si chce uplatniť právo opcie najneskôr do 1. januára 2014.

Plánuje aj dodanie deviatich dvojsystémových elektrických vlakov za 90 mil. eur. Jeden z týchto vlakov obstaráva na vlastné riziko a náklady a na dodanie ďalších si vyhradzuje právo opcie tiež do 1. januára 2014. Podmienkou uplatnenia opcie je schválenie revízie Operačného programu Doprava, čo je po rozhodnutí Európskej komisie už faktom, a podpis zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na dodanie vlakov.

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk.

K téme

Nový kompaktný vysoko výkonný vozík: Jungheinrich EJC1 Union otvoril v Trenčíne modernú pobočku, klienti sa môžu tešiť na väčší komfort i rýchlejšie služby

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ostatné

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.