Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
17. mája 2018 PR správyKultúraUmenie od PRservis.skSITA Diskusia()

Michel Houellebecq

BRATISLAVA 17. mája 2018 – Kunsthalle LAB prináša prekvapivú výstavu francúzskeho spisovateľa a zároveň fotografa Michela Houellebecqa. Jeho vizuálnu tvorbu mohli diváci vidieť napr. na výstave Rester Vivant v prestížnom parížskom Palais de Tokyo v roku 2016. Otvorenie výstavy, ktorej kurátorkou je Florence Bonnefous, sa uskutoční vo štvrtok, 17.mája od 18:00 do 20:00. Výstava potrvá do 24.júna 2018.

Michel Houellebecq (1956) je od deväťdesiatych rokov 20. storočia jedným z najprekladanejších a najčítanejších francúzskych spisovateľov. Ešte predtým, ako zahájil svoju literárnu kariéru, študoval fotografiu na École Nationale Louis Lumière v Paríži. Svoje snímky po prvýkrát predstavil v Pavillon Carré de Baudoin v Paríži (Before Landing, 2014), neskôr vystavoval v Palais de Tokyo v Paríži (Rester Vivant, 2016), alebo na Manifeste 11 v Zürichu (2016). Výstava v Kunsthalle LAB zahŕňa výber sedemnástich fotografií, ktoré boli pôvodne prezentované na výstave Rester Vivant v Paríži.
Houellebecq vo všeobecnosti považuje slová za koncept a literatúru za jediné konceptuálne umenie, pretože nič nemožno vyvrátiť, potvrdiť, ani zosmiešniť bez konceptu a slov. Okrem toho, že je literárnym fenoménom, známy je aj svojimi filmami a fotografiami, na ktoré sa zameriava aj aktuálna výstava v Kunsthalle LAB. Medzi fotografiou a poéziou nachádza nevšedne opozitný vzťah. Napriek tomu, že poézia mu síce umožňuje to, na čo mu fotografia nepostačuje – vyjadrovať pocity, je ich spoločnou črtou tvorba nepopierateľných výpovedí. Za kľúčový moment fotografie autor považuje „rámovanie“ skutočnosti. Vystriháva fragmenty zo sveta tak, aby sa zdalo, že okolo neho nič neexistuje. Jeho filozofiou je totálna negácia všetkého mimo záberu.
Leitmotívom jeho fotografií sa stávajú prímestské zóny,  priemyselné predmestia, alebo železničné stanice, avšak nikdy nie ľudia. Pre opis a vyjadrenie človeka preferuje médium
literatúry. Pre zachytenie krajiny zase siaha po fotografii. Na vystavených dielach často nachádzame vyľudnené aj také priestory, ktoré sú bežne preplnené ľuďmi. Divákovi chvíľu potrvá, kým si uvedomí, že nie sú až také prázdne. Houellebecq využíva jednoduchý, ale efektívny trik dlhej expozície, takže vidíme len „pozostatky“ prítomnosti ľudí a života.
Autor pritom o fotografii uvažuje pozoruhodne komplexným spôsobom. Osoba za fotoaparátom je podľa neho médiom, prostredníctvom ktorého sa svet prezentuje. Nie je subjektom, ktorý určuje, kde má fotoaparát stáť, alebo kedy sa má stlačiť spúšť, nehovoriac o aktuálnych možnostiach dodatočnej digitálnej manipulácie a postprodukcie. Prezentované fotografie ponúkajú obrazy, ktoré spolu nielenže vzájomne korešpondujú, alebo sú naopak v rozpore, ale v našej „window gallery“ okrem toho aj komunikujú s okolitým svetom.

Florence Bonnefous je francúzska galeristka pôsobiaca v Paríži. Spolu s Edouardom Merinom v roku 1990 v Nice založila galériu Air de Paris, ktorá sa neskôr, v roku 1994, presťahovala do Paríža. Prvá výstava v galérii niesla názov Les Atelier du Paradise a bola koncipovaná ako spontánny film v reálnom čase konajúci sa v galérii.

MICHEL HOUELLEBECQ
Kurátorka: Florence Bonnefous
Otvorenie: štvrtok, 17. máj 2018 od 18:00 do 20:00
Trvanie: 18. máj – 24. jún 2018
Miesto: Kunsthalle LAB

K téme

Osmičky FINISÁŽ: Autorská prehliadka výstavy ŠTEFAN PAPČO: Psycho-vertical

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Umenie

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.