Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Americky cisar @radovan dranga.jpg
Americký cisár. Foto: Radovan Dranga.
6. augusta 2018 PR správyKultúraFilm a TV od PRservis.skSITA Diskusia()

Slovákov na Divadelnú Nitru vyberali MLOKi, ukazujú súčasné fenomény slovenského divadla

BRATISLAVA 6. augusta – Témam, ktoré súvisia s aktuálnym stavom spoločnosti, sa venujú inscenácie slovenských súborov v hlavnom programe Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra 2018, ktorý sa koná od 28. septembra do 3. októbra. Vstupenky na hlavný program sú oddnes v predaji online prostredníctvom internetového portálu www.predpredaj.sk v sekcii Divadlo.

Skupinu festivalom poverených kurátoriek, ktorá ich vyberala, tvoria štyri členky združenia MLOKi – mladí o kultúre inak, divadelné kritičky Zuzana Andrejcová Ferusová, Katarína Cvečková, Lucia Lejková a Martina Mašlárová. Do programu zaradili inscenácie Znovuzjednotenie Kóreí zo Štátneho divadla Košice, Stalker Teatra Tatra, koprodukčný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň Americký cisár aj vizuálno-pohybové dielo Debris Company WOW!

Divadelna nitra.jpg

„Počas uplynulej divadelnej sezóny sme navštívili drvivú väčšinu premiér po celom Slovensku. Neboli sme na nich vždy všetky štyri, ale odhadom dvadsať inscenácií, z ktorých sme napokon vyberali, videla každá jedna z nás,“ popisuje Katarína Cvečková, ako kurátorky vyberali inscenácie, ktoré zaradili do programu. ,,Konečné rozhodnutie padlo po tom, čo sme sa intenzívne stretávali a diskutovali. Dôraz na tvorcov, ktorí zastupujú nezávislú divadelnú scénu na Slovensku, nebol zámerom,“ dopĺňa.

Každej zo slovenských inscenácií v hlavnom programe festivalu priradili organizátori niektoré zo slov REvanš, REinkarnácia, REtrospektíva, REflexia a REsocializácia. Divadelná Nitra 2018 totiž pracuje s témou RE. Slovné hry s touto predponou, ale aj slabikou, súvisia s potrebou obzrieť sa späť, premýšľať o minulých dejoch, prehodnocovať interpretáciu dejín i svoje postoje, ale zároveň sa pýtať, ako ďalej.

Viaceré z inscenácií sú charakteristické blízkym kontaktom publika s hercami. Znovuzjednotenie Kóreí sa, napríklad, odohráva v koridore medzi dvoma hľadiskami. Do tejto demilitarizovanej zóny vstupujú jednotlivé postavy s dvadsiatimi šiestimi mikropríbehmi o vzťahoch.

Hoci aj názov hry, aj tematické označenie REvanš k tomu navádzajú, Znovuzjednotenie Kóreí sa priamo nevyjadruje ani k vojne, ani k politike.

Text popredného francúzskeho autora Joëla Pommerata, ktorý v Štátnom divadle Košice inscenovala výrazná mladá režisérka Júlia Rázusová, sa odráža od úvah o láske filozofa Rolanda Barthesa a pracuje aj s citáciami a odkazmi na mnohé iné diela.

TRAILER ZNOVUZJEDNOTENIE KÓREÍ

https://www.youtube.com/watch?v=Fgua4Ny6G2I

S  netradičným priestorom už pri príchode návštevníkov do ,,Zóny“ a potom počas celého predstavenia pracuje zase obľúbené domovské Teatro Tatro.  Inscenáciu Stalker odohrá vo vojenskom stane postavenom v objekte bývalých nitrianskych kasární pod Zoborom. Aj pre mnohých obyvateľov mesta ide o úplne nepoznaný priestor, teda v pravom slova zmysle zónu.

Adaptáciu kultového sci-fi bratov Strugackých pripravil režisér a zakladateľ Teatra Tatra
Ondrej Spišák. V parafráze na hľadanie svätého grálu sa chce spolu s divákmi zamýšľať nad základnými filozofickými otázkami o zmysle života. Festival na zamyslenie pridáva tematické označenie REinkarnácia.

Americký cisár v koprodukcii Štúdia 12 a Divadla Pôtoň je voľnou adaptáciou knižnej reportáže rakúskeho spisovateľa Martina Pollacka, ktorú na Slovensku vydalo vydavateľstvo Absynt v období rozjatrenom utečeneckou krízou roku 2015.

Tvorivý tím vystaval inscenáciu na základe vlastného terénneho výskumu v regióne východného Slovenska a Haliče, z ktorého pred vyše sto rokmi odchádzala vysťahovalecká vlna do Spojených štátov.

REtrospektíva však nie je prvoplánová, režisérka Iveta Ditte Jurčová vytvorila poetický príbeh, v ktorom ožívajú obrazy prázdna, miestami apokalypsy. Inscenácia sa odohráva v tesnom kontakte s divákmi natlačenými akoby v podpalubí lode spolu s množstvom ďalších emigrantov.

TRAILER: AMERICKÝ CISÁR

https://www.youtube.com/watch?v=OYJ_YgPLV48

Priamo s básňami Eugena Gindla pracuje vo svojom oceňovanom vizuálno-pohybovom diele WOW! Debris Company. Tandem režiséra Jozefa Vlka a choreografky Stanislavy Vlčekovej vytvoril 14 obrazov na texty popredného slovenského autora, spoločenského intelektuála a dlhoročného šéfredaktora časopisu Kozmos.

Inscenácia WOW! sa tak pohybom, hudbou a vizuálne príťažlivými obrazmi vyjadruje k nutkavej snahe človeka stať sa namiesto pozorovateľa alebo účastníka sveta jeho hýbateľom. Tvorivý tím získal za túto REflexiu hlavnú cenu festivalu Nová dráma 2018.

TRAILER: WOW!

https://www.youtube.com/watch?v=KKssFYaUHNM

Wow @debris company.jpg
Wow.Foto: Debris Company

,,Slovenské divadlo sa, vďakabohu, vyjadruje k aktuálnym spoločenským otázkam,“ komentuje Katarína Cvečková. ,,Náš výber predstavuje súčasné fenomény slovenského divadla – v podobe tém, ktorým sa jednotlivé inscenácie venujú, aj formálnymi experimentmi, ktoré sa v nich objavujú. Chceli sme zároveň, aby bol výber vyvážený aj žánrovo,“ pokračuje.

Hostiteľské Divadlo Andreja Bagara v Nitre bude na Divadelnej Nitre reprezentovať inscenácia Ľudia, miesta a veci a zo Starého divadla Karola Spišáka v Nitre sa v sprievodnom programe objaví inscenácia Sám a Esmeralda.

Tragikomédiu britského autora Duncana Macmillana naštudoval v Divadle Andreja Bagara v Nitre vyhľadávaný režisér Marián Amsler. Inscenácia Ľudia, miesta a veci poukazuje na život v časoch rozpadajúcich sa vzťahov medzi ľuďmi a straty základných záchytných bodov mnohých jednotlivcov. Platformou pre toto uvažovanie je REsocializácia mladej herečky Emmy, ktorá sa musí podrobiť liečeniu pre drogovo závislých.

TRAILER: ĽUDIA, MIESTA A VECI

https://www.youtube.com/watch?v=A3HN0lEmjoA

Ludia miesta a veci @lubos kotlar.jpg
Ľudia, miesta a veci.Foto: Ľuboš Kotlár.

O svetoch, v ktorých môže človek žiť vďaka vlastnej fantázii, zase hovorí inscenácia Sám a Esmeralda. V hre určenej deťom zobrazuje švédska dramatička Martina Montelius detstvo osobitým, filmovým spôsobom. Poslednú premiéru uplynulej sezóny pripravila v Starom divadle Karola Spišáka v Nitre mladá operná režisérka
Linda Keprtová.

Všetky slovenské inscenácie v programe Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra 2018 vznikli na základe súčasných textov a viaceré sú autorským divadlom.

Katarína Cvečková k tomu uvádza, že skupina kurátoriek slovenského programu sa klasike nevyhla programovo. Práve inscenácie, ktoré kurátorky do programu festivalu zaradili, však podľa nich najvýstižnejšie korešpondujú s aktuálnymi tendenciami slovenského divadla.

Festival zároveň vo svojom programe prvý raz predstaví dve pozoruhodné mladé režisérky
– ani dielo Júlie Rázusovej, ani Lindy Keprtovej doteraz festival ešte neuviedol.

Vstupenky na všetky predstavenia, ktoré v programe ponúkne Medzinárodný festival Divadelná Nitra 2018, sú už v predaji online. Od 23. augusta sa budú predávať aj v pokladnici festivalu vo foyer Divadla Andreja Bagara v Nitre (vstup z námestia).

Všetky aktuálne informácie nájdete na: www.nitrafest.skwww.facebook.com/divadelna.nitra

 

K téme

Febiofest otvorí slovenský punk a uzavrie americký horor Dokument zo Sýrie, animák z Iránu, experiment z Poľska. Nová sekcia Febio festu Bez limitov prinesie aj oscarových nominantov

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Film a TV

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.