Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Punk je hned.jpg
Punk je hned. Foto: Febiofest
14. marca 2019 PR správyKultúraFilm a TV od PRservis.skSITA Diskusia()

Febiofest otvorí slovenský punk a uzavrie americký horor

BRATISLAVA 14. marca 2019 – Medzinárodne oceňovaní európski režiséri naživo, filmové novinky z prestížneho Cannes či Locarna, premiéry slovenských filmov aj unikátne premietania so živou hudbou či nové nočné projekcie artových hororov.

To všetko a viac ponúkne 26. ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest. V hlavnom meste sa uskutoční od 20. do 26. marca 2019 a na divákov čaká 7 dní filmového maratónu s vyše 100 filmami v 9 programových sekciách a premietaniami v 3 bratislavských kinách a sprievodnými programami v ďalších 5 kultúrnych priestoroch. MFFK Febiofest ako najväčšia putovná prehliadka na Slovensku následne zavíta od 25. marca do 10. apríla 2019 až do rekordných 15 miest – do Banskej Bystrice, Dubnice nad Váhom, Kežmarku, Košíc, Levíc, Lučenca, Martina, Modry, Nitry, Nových Zámkov, Popradu, Prešova, Prievidze, Trenčína a Trnavy s podtitulom Best of MFFK Febiofest.

MFFK Febiofest si tento rok po prvý raz zvolil tému, ktorej sa bude program naprieč sekciami venovať a ktoré budú leitmotívom konkrétnych filmov. S podtitulom Zlo sa vo filme neskryje má upozorňovať na zlo a strach, ktoré s čoraz silnejším kalibrom šíria politici a médiá. Tiež má za cieľ pripomenúť, že zlo má síce viacero podôb, ale len jeden základ a práve ten približujú divákom už vyše sto rokov veľké filmové príbehy.

MFFK Febiofest 2019 slávnostne otvorí 20. marca 2019 premiéra slovensko-českého filmu Punk je hned! debutujúceho režiséra Juraja Šlauku. Film, inšpirovaný detailne odpozorovaným životom pankáčov prebývajúcich na periférii, rozpráva príbeh 30-ročného drogovo závislého Kvička, ktorý žije v rozpadajúcom sa podnájme so svojou družkou a s dvojročným synom. Jeho impulzívne správanie mení jeho život na voľný pád. Nakrúcaniu podľa režiséra predchádzala dlhá príprava, kedy sa autor stretával so svojim protagonistom, pozoroval jeho život, zapisoval si skutočné dialógy, ktoré neskôr použil v scenári. S predstaviteľom Kvička, Pavlom Kovačovský, ktorý ťahá svojim autentickým prejavom a prirodzenou charizmou celý film, sa poznajú dlhšie a ako Juraj Šlauka opisuje ich spoločnú minulosť, boli to mimoriadne zaujímavé stretnutia.

TRAILER FILMU PUNK JE HNED!

„Prvýkrát sme sa stretli v prvej triede na základnej škole. Vtedy mi preventívne rozbil hubu hneď v prvý školský deň rovno medzi dverami. Ja som ho za to nezradil učiteľke a tak sa z nás stali kamaráti. Druhýkrát sa naše životy preťali v puberte, keď sme spolu založili punkovú kapelu Kľúčna kosť. Ten názov bol myslím odkaz na to, že mu ju doktor zlomil pri pôrode. Kapela sa rozpadla po dvoch mesiacoch neintenzívneho hrania, keď Kvičko naskočil na heroínovú vlnu. Z nášho tretieho životného stretnutia vzišiel práve tento film,” povedal režisér.

Sekcia Slovenská filmová krajina prinesie spolu 9 premiér a predpremiér najnovších domácich filmov a televíznych filmových projektov.

Z hranej tvorby sa predstavia ešte dva koprodukčné tituly. Česko-slovenské Chvilky už majú na konte Cenu českej filmovej kritiky pre Jenovéfu Bokovú za najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe. Popri nej sa v snímke predstaví aj slovenský herec a hudobník Marek Geišberg. Film zobrazuje mladú ženu, ktorá si želá, aby mala so svojou rodinou i partnermi dobrý a pokojný vzťah, a to aj za cenu, že ona sama ustúpi a bude sa vyhýbať sporom. Debutujúca režisérka a scenáristka Beata Parkanová citlivo zachytáva nástrahy rodinného života, ktorý komentuje s humorom a pochopením. Rozpráva o láske, bolesti, oddanosti, ale aj o nádeji, že človek dokáže svoje zranenia premeniť na silu.

TRAILER FILMU CHVILKY

V premiére sa predstaví aj poľsko-česko-slovenský film Milosť režiséra Jana Jakuba Kolskeho. Príbeh rodičov vojaka vyrozprávaný z pohľadu ich vnuka je zasadený do dramatických spomienok povojnového Poľska. Má však jedinečný motív: zameriava sa najmä na silu a odvahu oboch rodičov a zobrazuje ich zápas o obnovu rovnováhy po strate syna.

Sekcii bude opäť dominovať slovenská dokumentárna tvorba. Režisér Tomáš Krupa v medzinárodnej slovensko-česko-francúzsko-rakúskej koprodukcii vytvoril jedinečnú snímku Dobrá smrť o nevyliečiteľnej chorej Janette, ktorá by rada ukončila svoj život dôstojne, preto sa rozhodne pre dobrovoľnú smrť s lekárskou asistenciou. Keďže tú v Spojenom kráľovstve, kde žije, neumožňujú, rozhodne sa odcestovať do Švajčiarska. Cestu musí naplánovať skôr, než jej ju rýchlo postupujúca choroba znemožní. Vlastníme svoj život alebo vlastní on nás? – to je hlavný motív filmu, ktorý sleduje svoju hrdinku doslova do posledného dychu.

TRAILER FILMU DOBRÁ SMRŤ

Režisér Juraj Mravec ml. sa za svojimi hrdinami vybral na Blízky východ. Keď sa rozsiahlych území na severe Sýrie a Iraku zmocnila teroristická organizácia Islamský štát, vypukla najväčšia migračná kríza od konca druhej svetovej vojny. Film Stratený domov sleduje osudy mladých slovenských záchranárov, ktorí sa rozhodli zapojiť do najväčšej bojovej operácie v moderných dejinách, veľkej bitky o Mosul. Ďalšími hrdinami filmu sú dvaja jezídovia z iracko-sýrskeho pohraničia, kde ISIS spáchal genocídu. Zatiaľ čo oni sa zúfalo snažia dostať rodiny do bezpečia, Oliver a Matej dobrovoľne opúšťajú svoje rodiny a riskujú životy pri výkone svojej profesie.

Dokumentaristické duo Zuzana Piussi a Vít Janeček sledujú vo svojej novej snímke Obliehanie mesta Kremnicu. Na jej zlate vyrástlo viacero európskych stredovekých miest, samotná Kremnica bývala bohatá a niekoľkokrát ju obliehali, ale nikdy nedobyli. Nové metódy ukázali, že zlato je tu možné ťažiť aj dnes. Avšak len za zdrvujúcich podmienok pre život mesta a jeho obyvateľov. Niekoľkí z nich sa vzopreli a začal sa zdanlivo vopred prehratý boj s nadnárodnou korporáciou.

Režisér Michal Fulier sa vybral spolu s partiou dobrodruhov na najväčšiu expedíciu svojho druhu. Dokument Lada svetom: Na žiguli cez Himaláje sleduje dvojmesačnú cestu z Kysúc až do Laosu na dvoch tridsaťročných „nesmrteľných“ ladách, ktoré prešli 16-tisíc kilometrov. Brutálne kazašské horúčavy, najlepší šašlik na svete v Uzbekistane, preteky s časom na neexistujúcej tadžickej ceste či pokorenie výškového rekordu. Junior, Fabo, Bobor, Bajo, Šašlik a Fuli predvedú, ako zabojovali s čínskou byrokraciou, koľko vody dokáže v indickej monzúnovej oblasti napršať do lady a prečo nie je dobré spadnúť s autom z útesu.

TRAILER FILMU LADA SVETOM

Režisér Andrej Kolenčík vytvoril k tohtoročnému 100. výročiu od úmrtiu Milana Rastislava Štefánika dobrodružný film pre deti Mohyla. Počas školského výletu na mohylu na Bradle sa Tablet, Anika a Dany ocitnú v spomienkach tohto velikána našich dejín. Objavujú fascinujúci svet, kde je možné čokoľvek. Ocitnú sa v Janssenovom observatóriu na Mont Blancu, zaviatom snehom, v Paríži, na Tahiti aj v ohrození života v prvej svetovej vojne.

V premiére sa na domácej pôde predstaví aj krátky animovaný film Šarkan, ktorý sa bude uchádzať aj o hlavnú cenu MFFK Febiofestu v súťažnej sekcii V strede Európy. Snímku Martina Smatanu vybrali tento rok aj na prestížny festival Berlinale. Príbeh plný čarovných obrazov s bohatou štruktúrou o dedovi, ktorý daruje vnukovi šarkana, je príbehom o spomínaní na tých, čo už nie sú medzi nami.

Návštevníci Febiofestu si budú môcť pozrieť aj pásmo piatich slovenských experimentálnych filmov Iné vízie (SK) 2018. Vybrané videopráce, ktoré sa pohybujú na hranici výtvarnej a filmovej scény, umožňujú nahliadnuť do sveta súčasného slovenského vizuálneho umenia.

MFFK Febiofest tento rok vzdá v sekcii Slovenská filmová krajina Poctu Dodovi Šimončičovi. Bol ešte študentom pražskej FAMU, keď nakrútil s režisérom Elom Havettom kultovú Slávnosť v botanickej záhrade (1969), no už predtým asistoval Igorovi Lutherovi na iných výrazných dielach – Jakubiskových Kristových rokoch (1967) a Robbovom-Grilletovom Mužovi, ktorý luže (1968). S Jurajom Herzom nakrútil Sladké hry minulého leta (1969) a aj vďaka kamere toto dielo ocenili na Medzinárodnom televíznom festivale v Monte Carle. Šimončič s Herzom neskôr spolupracoval napríklad aj na filmoch Petrolejové lampy (1971), Sladké starosti (1984), Galoše šťastia (1986). Okrem toho sa kameramansky podieľal na celovečerných snímkach Dušana Hanáka (Ružové sny, 1976), Juraja Jakubiska (Perinbaba, 1985) či Miloslava Luthera (okrem iných Zabudnite na Mozarta, 1985) a ďalších.

FEBIOFEST PO PRVÝKRÁT POTEŠÍ FANÚŠIKOV HOROROV, ZÁVER BUDE PATRIŤ MANDY S NICOLASOM CAGEOM

Aj fanúšikovia temných filmových žánrov, pri ktorých tuhne krv v žilách, si tento rok prídu na svoje počas Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest. Nová programová sekcia Planet Dark uvádza ponúkne exkluzívne nočné premiéry arthousových hororov i kultových snímok.

„Platforma Planet Dark pôsobí zatiaľ predovšetkým na sociálnych sieťach a jej cieľom je prinášať novinky zo sveta temných žánrov. Nočné projekcie šialených žánrových filmov sú obľúbenými kratochvíľami návštevníkov filmových festivalov po celom svete, a preto som veľmi rád, že sme sa s Planet Dark spojili a pripravili kolekciu piatich starších a i zbrusu nových snímok, ktoré si užijú fanúšikovia klubového aj hororového filmu,“ povedal umelecký riaditeľ MFFK Febiofest Přemysl Martinek.

Sekciou sa výrazne bude tiahnuť leitmotív tohtoročnej témy festivalu – Zlo sa vo filme neskryje.

Jedným z ťahákov sekcie je anglicko-belgický horor Mandy – Kult pomsty režiséra Panosa Cosmatosa v hlavnej úlohe s Nicolasom Cageom, ktorý bude záverečným filmom 26. ročníka MFFK Febiofest. Ocitol sa aj v programe prestížnych festivalov v Cannes či Sundance. Red Miller a Mandy Bloom sú dvaja outsideri, ktorí spolu žijú láskyplným životom na americkom severozápade. Keď však ich útočisko uprostred borovicových lesov zničí náboženská sekta, na ktorej čele stojí sadistický Jeremiah Sand, Red sa vydáva na fantazmagorickú cestu lemovanú ohňom a pokropenú krvou.

TRAILER K FILMU MANDY – KULT POMSTY

V nemeckom horore Luz v réžii Tilmana Singera, ktorý bol vybraný aj na Berlinale, sa zas mladá taxikárka prinúti vojsť do osvetlenej vstupnej haly spustnutej policajnej stanice. Prenasleduje ju démonická bytosť, pevne rozhodnutá konečne byť v blízkosti ženy, ktorú miluje.

TRAILER K FILMU LUZ

Vlkolak / Werewolf poľského režiséra Adriana Paneka navráti divákov do konca druhej svetovej vojny, do roku 1945. Pre deti, oslobodené z koncentračného tábora, vzniká v opustenom paláci v lese detský domov. Po hrôzach, ktoré zažili, sa snažia nájsť škriepky detstva, ale horor sa k nim onedlho vracia späť. Zlovestní a hladujúci psi SS-ákov z lágrov ovládnu les, obkolesia palác a vystrašené deti musia opäť bojovať o prežitie.

TRAILER FILMU VLKOLAK

Diváci MFFK Febiofest si budú môcť užiť aj kultový talianský horor z roku 1977 Suspiria režiséra Daria Argenta. Americká baletka Suzy v podaní slávnej Jessicy Harper prichádza do Freiburgu v Nemecku, aby tu navštevovala prestížnu tanečnú akadémiu. Od prvej chvíle však cíti, že medzi múrmi starobylej inštitúcie sa skrýva nejaké strašné zlo… Minulý rok vznikol remake filmu s Dakotou Johnson v hlavnej úlohe, ktorý mal svetovú premiéru na festivale v Benátkach a zaznamenal rekordný úspech v tržbách.

TRAILER K FILMU SUSPIRIA

V programe je aj nestarnúci a pre dnešok stále aktuálny sci-fi horor Crazies režiséra Georgea A. Romera z roku 1973. Predstavuje metaforu americkej spoločnosti po vojne vo Vietname. Na jednej strane je akčnou kritikou armády, na strane druhej odráža všeobecne panujúcu atmosféru strachu a bezmocnosti, ktorá panovala v spoločnosti. Ústredným motívom je šialenstvo zo straty zažitých istôt a ideálov.

TRAILER FILMU CRAZIES

BRATISLAVU OBSADÍ SVETOVÁ KINEMATOGRAFIA, FEBIOFEST, VISEGRAD FILM FORUM A KINEDOK SA PREPOJA

Až tri slovenské filmové podujatia sa po prvýkrát prepoja a v marci tak spravia z Bratislavy centrum stretnutí medzinárodných a domácich filmových profesionálov aj fanúšikov.

Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest (20. – 26. marec) a medzinárodné edukačné filmové podujatie Visegrad Film Forum (19. – 23. marec) sa tento rok uskutočnia takmer v rovnakom čase, vďaka čomu sa bude istá časť ich programu a hostí prelínať. Napríklad oceňovaný ukrajinský režisér Sergej Loznica, ktorý stihol za jediný rok obehnúť s troma snímkami tri prestížne festivaly, bude mať v Bratislave nielen masterclass, ale taktiež na pôde Febiofestu osobne uvedie až päť svojich filmov.

Keďže MFFK Febiofest a VFF majú ambíciu prepájať slovenský filmový priemysel a jeho aktérov so zahraničnou scénou, je podľa ich riaditeľov Přemysla Martinka a Jakuba Viktorína prirodzené, aby nachádzali možnosti spolupráce, spájali potenciál svojich podujatí a posilnili tak medzinárodný rozmer aktivít. Jedným z cieľov je aj združovať navzájom svoje publiká.

Pre držiteľov cinepassu MFFK Febiofest a držiteľov VFF akreditácii to znamená, že na podujatia špeciálne označené v programoch oboch festivalov budú mať vzájomne voľný vstup. Taktiež budú mať návštevníci oboch na zvyšok programu druhého podujatia alebo prípadné dokúpenie druhej akreditácie 50-percentnú zľavu.

MFFK Febiofest tento rok rozšíri svoje portfólio aj o spoluprácu s projektom KineDok, ktorý je alternatívnym distribučným kanálom pre európske dokumentárne filmy. Na svojej pôde bude hostiť konferenciu tohto medzinárodného projektu, v ktorom európske krajiny nominujú filmových kandidátov a národní zástupcovia KineDoku vybrané snímky potom uvádzajú vo svojich domovských krajinách. Práve na MFFK Febiofest budú koordinovať plán na aktuálny ročník a súčasťou bude aj premiéra jedného z vybraných filmov.

KineDok funguje na Slovensku už piaty rok. Za tento čas sa podarilo priniesť slovenským divákom vyše 60 európskych dokumentov špičkovej kvality a viac ako 15 zahraničných režisérov, ktorí osobne uvádzali svoje snímky v rôznych mestách po Slovensku.

FEBIOFEST PRIVÍTA REŽISÉROV Z PRESTÍŽNYCH FESTIVALOV

Ukrajinský režisér Sergej Loznica, ktorý za jediný rok stihol s troma filmami obehnúť tri áčkové festivaly a na svojom konte má desiatky ocenení, vrátane hlavných cien z festivalov v Cannes či Karlových Varoch, zavíta do Bratislavy na spoločné pozvanie festivalov Visegrad Film Forum, kde bude mať masterclass a MFFK Febiofest, kde osobne uvedie až päť svojich filmov. Vrátane slávneho dokumentu Majdan / Maidan, ktorý zachytáva búrlivú zimu na prelome rokov 2013 a 2014, keď centrum Kyjeva žilo občianskymi protestami proti režimu prezidenta Janukovyča.

TRAILER FILMU MAJDAN

V exkluzívnej slovenskej premiére uvedie MFFK Febiofest aj jeho najnovší film Proces /

Process. Dokument, ktorý prináša unikátne historické zábery, zobrazuje jeden z prvých inscenovaných politických procesov v Stalinovom Sovietskom zväze pod taktovkou priam smrtonosného sudcu, podpísaného pod mnohými ľudskými životmi.

TRAILER FILMU PROCES

MFFK Febiofest uvedie aj Loznicov film Krotká / Krotkaja, s ktorým získal v roku 2017 nomináciu na Zlatú palmu v Cannes. Je nekompromisnou alegóriou stavu ruskej duše i súčasnej kultúre väzenstva ako dedičstva Stalinovej štátnej mašinérie. Režisérov popis zápasu jednej ženy, inšpirovaný dielom Dostojevského, Kafku aj Gogoľa, je nezvyčajným a radikálnym politickým filmom.

TRAILER FILMU KROTKÁ

Na programe budú aj Loznicove snímky Moje šťastie / Sčastie mojo a Predstavenie / Predstavlenie.

Pozvanie MFFK Febiofest prijal aj režisér Wojtek Smarzowski, štvornásobný víťaz poľských filmových cien. Na bratislavskej festivalovej pôde osobne uvedie film Klérus / Kler, ktorý vyvolal v jeho rodnej krajine, kde sa ku katolíckej cirkvi hlási viac ako 90 percent obyvateľov, nevídanú kontroverziu. Otvorene totiž ukazuje, hoci na fiktívnych filmových príbehoch štyroch kňazov, skutočné praktiky a hriechy duchovných katolíckej cirkvi – vrátane pedofílie, smilstva, alkoholizmu či korupcie. Hneď po uvedení do kín sa stal najväčším hitom posledných rokov, trhol rekordy návštevnosti, keď ho za prvých desať dní videlo dva a pol milióna Poliakov. MFFK Febiofest uvedie aj jeho snímku Volyň / Wołyń, ktorá rozpráva o vraždení desiatok tisícov poľských civilistov poľskými nacionalistami počas druhej svetovej vojny.

TRAILER FILMU KLÉRUS

Do tretice bude profilová sekcia Osobnosti klubového filmu hostiť aj britského režiséra Petra Stricklanda, držiteľa európskeho „Oscara“ za film Katalin Varga z roku 2009. Festivalovým divákom v slovenskej predpremiére predstaví film Také krásne šaty / In fabric, duchársky príbeh o prekliatych šatoch, ktoré putujú od človeka k človeku s ničivými dôsledkami. V premiére zahrá MFFK Febiofest aj snímku Sprievodca zlom / The Field Guide to Evil, hororovú antológiu mýtov, povestí a ľudových rozprávok z rôznych kútov sveta v podaní viacerých režisérov, v ktorej jeden z príbehov zrežíroval.

TRAILER FILMU TAKÉ KRÁSNE ŠATY

KLUBOVÉ HITY ROKA S HVIEZDNYM PATTINSONOM, BARDEMOM AJ GYLLENHAALOM

S Penelope Cruz, Juliette Binoche, Javierom Bardemom, Jakeom Gyllenhaalom či dokonca Robertom Pattinsonom na plátne si budú môcť diváci užiť najatraktívnejšie klubové hity roka. Sekcia Klubový film dnes prinesie výber najnovšej tvorby režisérskych mien, ktoré patria k ozdobám súťažných sekcií tých najprestížnejších svetových festivalov.

Dvojnásobný držiteľ Oscara Asghar Farhadi sa tentokrát z rodného Iránu presunul do Španielska, kde s najväčšími hviezdami tamojšej kinematografie, Penelope Cruz a Javierom Bardemom nakrútil vzťahovú drámu Všetci to vedia / Todos lo saben. Excelujú v nej v hlavných úlohách dávnych milencov, medzi ktorými to nikdy neprestalo iskriť. Psychologický triler bol vlani otváracím filmom prestížneho festivalu v Cannes.

Hedonistický portrét bývalého talianskeho premiéra Silvia Berlusconiho Oni a Silvio / Loro predstavil vlani na festivale v Cannes ďalší držiteľ Oscara, Talian Paolo Sorrentino, ktorého preslávili filmy ako Mladosť alebo Veľká nádhera.

Držiteľ Zlatej palmy z Cannes Jacques Audiard sa presunul do Ameriky a nakrútil tu western Bratia Sistersovci / Les frères Sisters s hviezdnym obsadením v hlavných úlohách s Jakeom Gyllenhaalom a Joaquinom Phoenixom.

So svojím novým filmom sa do súťaže v Cannes opäť prebojoval aj nenápadný francúzsky režisér Stephan Brizé, ktorého snímka Do boja / En guerre nadväzuje na predchádzajúcu skvelú snímku Zákon trhu a sleduje štrajk v automobilovej továrni, ktorej manažment cynicky zneužil ochotu svojich zamestnancov podržať firmu v ťažkých časoch.

Jedna z najviac experimentujúcich francúzskych režisérok, Claire Dennis, sa znovu spojila s Juliette Binoche a vyslala ju do sveta sci-fi v doprovode Roberta Pattinsona vo filme High Life.

Na MFFK Febiofest nebude chýbať ani novinka autora trilógií Pán prsteňov či Hobit, Petra Jacksona. Film Nikdy nezostarnú / They Shall Not Grow Old však zavedie divákov do iného než fantazijného sveta. Je zložený z remastrovaných, do farby prevedených, pôvodných záberov vojakov prvej svetovej vojny.

Svetovo úspešnú rumunskú kinematografiu zastúpia na festivale svojimi civilnými drámami Radu Jude, ktorý si pred dvoma rokmi osobne na MFFK Febiofest prevzal ocenenie Asociácie slovenských filmových klubov za prínos do svetovej kinematografie. Jeho nový film Je mi jedno, že sa zapíšeme do dejín ako barbari / „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” minulý rok zvíťazil na festivale v Karlových Varoch. Radu Muntean zase zažiaril so snímkou Alice T. na festivalu v Locarne.

A ako každý rok predstaví aj tento raz MFFK Febiofest v sekcii aj čerstvého víťaza festivalu v Locarne. Tentokrát si cenu odviezol začínajúci čínsky režisér Yeo Siew Hua za svoj neo-noirový mysteriózny triler zasadený do industriálneho Singapúru, Vysnená krajina / A Land Imagined.

BEZ LIMITOV S PROGRESÍVNYMI TRENDAMI VO SVETOVEJ KINEMATOGRAFII

Progresívne trendy vo svetovej kinematografii a tituly, ktoré inovatívnymi prístupmi k filmovému rozprávaniu alebo vizuálnemu spracovaniu ovládli v poslednom čase filmové festivaly či európsku klubovú scénu budú dominovať sekcii Bez limitov.

„Divákom by mala ukázať, ako sa dnes hľadajú nové filmové formy, aby sa kino profilovalo v kontraste k televízii a predovšetkým internetu. Zároveň ukazuje, že film to nie je len klasické dvojhodinové rozprávanie, ale skvelé dielo môže vzniknúť aj ako krátky film alebo naopak televízny seriál,“ vysvetľuje umelecký riaditeľ MFFK Febiofest Přemysl Martinek.

„Keď pracujete na prezidentskej kampani a zároveň ste dokumentarista, nemôžete to nenakrútiť,“ vysvetlil Robert Kvapil, režisér snímky Máme na víc, ktorý najznámejšiemu českému textárovi a milionárovi Michalovi Horáčkovi počas predvolebnej kampane robil osobného poradcu. Od jesene 2016 zaznamenával denné dianie jeho aktivít – na všetko, čo mal po ruke – na kameru, mobil, notebook. Divák môže doslova v priamom prenose sledovať hľadanie politickej stratégie aj budovanie mediálneho imidžu Horáčka, ktorý sa musí vymedziť nielen voči favorizovanému Milošovi Zemanovi, ale aj ďalším sokom či stretom s proruskými trollmi. Vo filme zaznievajú aj textárove najväčšie hity, ktoré, hoci sú 30 rokov staré, prekvapivo presne komentujú súčasnú situáciu. Vo svetovej premiére uviedol dokument festival v Jihlave a vyvolal búrlivú diskusiu najmä pre dvoj- až trojjedinú pozíciu filmára, politického stratéga a marketéra v jednej osobe Kvapila. Ten sa aj s hlavným protagonistom Horáčkom osobne zúčastnia prvého slovenského uvedenia snímky na MFFK Febiofest a aj spolu s Magdou Vášáryovou budú po projekcii diskutovať, a to práve v čase aktuálnych prezidentských volieb na Slovensku.

TRAILER FILMU MÁME NA VÍC

Festivaloví diváci si budú môcť vychutnať aj momentálny hit českej filmovej i divadelnej scény, komediálny seriál Zkáza Dejvického divadla, ktorý zrežíroval niekdajší dlhoročný umelecký šéf tohto kultového súboru Miroslav Krobot. V kinách sa v Česku ocitol len na jeden deň, inak ho uvádza Česká televízia. Slovenskí diváci si všetkých šesť dielov budú môcť pozrieť v exkluzívnom uvedení na festivalovom plátne. Mystifikácia s prvkami absurdného a čierneho humoru, ktorá vychádza z poetiky Dejvického divadla, ukazuje dramatický osud slávnej divadelnej scény. Pred kamerou sa predstaví doslova celé divadlo, a to nielen všetci známi herci, ale aj ostatní zamestnanci, príbuzní, priatelia. A všetci budú hrať samých seba.

TRAILER FILMU ZKÁZA DEJVICKÉHO DIVADLA

Jedinečné audiovizuálne predstavenie so živým zvukovým sprievodom prinesie z Česka, hneď po svetovej premiére na prestížnom festivale v Rotterdame, dielo Taran autorskej trojice Týmal, Rouš a Šmitmajer. Dňa 8. septembra 1914 sa na oblohe nad ukrajinskou Žovkvou odohral historicky prvý vzdušný taran – bojový manéver, pri ktorom pilot zámerne navedie svoje lietadlo na nepriateľský stroj, aby ho zničil. Rus Piotr Nesterov, priekopník leteckej akrobacie, tak za cenu vlastného života zmietol z oblohy rakúske lietadlo, ktoré pilotoval František Malina – ten sa tak stal vôbec prvým českým letcom zabitým vo vzdušnom súboji. Filmové vystúpenie Taran pomocou experimentálnej techniky živej animácie rekonštruuje tento incident a zároveň zobrazuje premenu aviatiky, vznešenej disciplíny a symbolu ľudského pokroku, na ničivú zbraň, ktorá zmenila podobu vojenstva.

MFFK Febiofest uvedie aj originálnu adaptáciu románu laureátky Nobelovej ceny Elfriede Jelinek. V dielni medzinárodne uznávanej autorskej dvojice nezávislej americkej scény Kelly Copper a pôvodom Slováka Pavla Lisku vznikol nemý hororový film vo formáte Super-8 Deti mŕtvych / Die Kinder der Toten. Z tohtoročného Berlinale si odniesol prestížnu cenu FIPRESCI.

Ako ženský pendant k najúspešnejšiemu poľskému filmu všetkých čias, Klérus Wojteka Smarzowskeho, možno označi6 tiež poľský film Zábava, zábava / Zabawa, zabawa režisérky Kindy Debskej. Porota je výborná prokurátorka, zneužívaním svojej imunity sa však snaží vyhnúť zodpovednosti za priestupky, ktoré spáchala pod vplyvom alkoholu. Uznávaná detská chirurgička Teresa prišla pre alkohol o svoju rodinu a jediná vec, ktorá jej zostala, je práca primárky v nemocnici. Situácia sa vymkne spod kontroly, keď do nemocnice zavíta opitá žena. Študentka Magda holduje žúrovaniu, no keďže má dobré výsledky a výbornú prácu, nikto na to nič nehovorí. V jednej chvíli však stratí kontrolu a stane sa tragédia.

Rakúsky film Lʼanimale Kathariny Mueckstein je zas film o sexuálnej identite a protichodných silách v nás: o vášni, túžbe a rozume. Mati a jej banda chalanov na terénnych motorkách sú postrachom celej dediny a tŕňom v oku ostatným dievčatám. Keď sa však Sebastian, vodca bandy, zaľúbi do Mati a ona sa spriatelí s Carlou, jednou z ich obetí, Mati hrozí, že príde o svoje čestné miesto medzi chalanmi.

Unikátnu dokumentárnu tvorbu predstaví napríklad francúzska snímka Nepracuj (1968 – 2018) / Ne travaille pas (1968 – 2018) režiséra Césara Vayssié. Elsa Michaud a Gabriel Gauthier študujú na parížskej École des Beaux-Arts, umelcami sa stali v dobe chaosu. V záberoch bez dialógov, hypnoticky podfarbených hudbou dua Avia x Orly, sa miešajú gestá, symboly, svetové udalosti a každodenný život dvoch študentov v období od marca 2017 do marca 2018.

INVESTIGATÍVNY NOVINÁR MAREK VAGOVIČ, STAND-UP KOMIK TOMÁŠ HUDÁK AJ RAPER VEC VYBRALI PRE DIVÁKOV FEBIOFESTU SVOJE OBĽÚBENÉ FILMOVÉ HITY

Investigatívny novinár Marek Vagovič, stand-up komik Tomáš Hudák, fotografka a blogerka Marika Beňadik Majorová, výtvarníčka Ivana Šáteková a raper Branislav Kováč alias Vec a herec Lukáš Frlajs vybrali svoje obľúbené filmy a osobne ich uvedú divákom počas MFFK Febiofest.

Návštevníci si tak budú môcť v sekcii Klubový Jukebox užiť päticu oceňovaných klubových hitov, ktoré do domácich kín priniesla Asociácia slovenských filmových klubov, hlavný organizátor festivalu: dokument Anton Srholec, Studená vojna, Hľadanie Vivien Maier, Mladosť Cestu do fantázie.

„Nepoznám žiadnu osobnosť, ktorá by mala také silné vyžarovanie a pri ktorej by sa ľudia cítili tak dobre,“ začína svoje rozprávanie investigatívny novinár Marek Vagovič. Pre divákov MFFK Febiofest vybral dokument Aleny Čermákovej Anton Srholec o výnimočnom človeku a kňazovi.

MAREK VAGOVIČ POZÝVA NA FILM ANTON SRHOLEC

Držiteľa piatich Európskych filmových cien, poľský film Studená vojna režiséra Pawla Pawlikovskeho, uvedie festivalovému publiku stand-up komik Tomáš Hudák. V období budovania stalinovského Poľska, ale tiež modernej Európy, sa odohráva príbeh veľkej osudovej lásky – speváčky Zuly a skladateľa Wiktora.

TOMÁŠ HUDÁK POZÝVA NA FILM STUDENÁ VOJNA

Dokument, ktorý uchvátil svet veľkolepým objavom, Hľadanie Vivien Maier Johna Maloofa a Charlieho Siskela, vybrala do Klubového Jukeboxu režisérka, fotografka a blogerka Marika Beňadik Majorová. Príbeh záhadnej ženy nás zavedie do ulíc New Yorku a Chicaga, kde Vivian Maier od roku 1950 až do svojej smrti v roku 2009 nafotila vyše 100-tisíc dych-vyrážajúcich fotografií. Žiadnu z nich však za svojho života nikomu neukázala.

MARIKA BEŇADIK MAJOROVÁ POZÝVA NA FILM HĽADANIE VIVIEN MAIER

Oslavovanou snímkou talianskeho velikána Paola Sorrentina Mladosť potešia divákov MFFK Febiofestu výtvarníčka Ivana Šáteková spolu s raperom a DJ-om Branislavom Kováčom alias Vec. Film s medzinárodným hviezdnym obsadením zavedie publikum do prostredia luxusného alpského kúpeľného hotela, kde dvaja priatelia spomínajú na svoje pestré životy ako hudobného skladateľa a filmového režiséra a uvažujú – o živote, starobe, mladosti, kráse, kreativite.

IVANA ŠÁTEKOVÁ POZÝVA NA FILM MLADOSŤ

Päticu snímok v Klubovom Jukeboxe uzatvára výber herca a youtubera Lukáša Frlajsa. Vrcholné dielo najvplyvnejšieho svetového animátora Hajaa Mijazakiho pred publikom rozprestiera fascinujúci svet nespútanej obrazotvornosti. Cesta do fantázie je dobrodružná snímka, rozprávanie o desaťročnom dievčatku, ktoré sa ocitne v čarovnom meste duchov, bôžikov a strašidiel.

LUKÁŠ FRLAJS POZÝVA NA FILM CESTA DO FANTÁZIE

O CENU FEBIOFESTU SA UCHÁDZA AJ DOKUMENT O BIELYCH VRANÁCH

Slovenskí študenti odchádzajúci do zahraničia, európske dievča a moslimský chlapec, ktorí sa stretnú v Grécku či intímne tablo z rodinného života mladej Ukrajinky. Aj ich filmové príbehy sa budú uchádzať o hlavnú cenu 26. ročníka Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest.

V medzinárodnej súťažnej sekcii s názvom V strede Európy sa už po šiestykrát v existencii festivalu stretne 20 krátkych filmov zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska a Rakúska.

„Prekvapilo ma, že dnes už vznikajú filmy, ktoré prepájajú klasický dokument a svet fikcie počítačových hier alebo filmy, ktoré si ako predmet svojho skúmania vyberajú situácie a príbehy, ktoré sa odohrávajú tisíce kilometrov od našej časti Európy. Tohtoročný výber je špecifický vo svojom humanistickom posolstve a v neotrelej práci s témami, ktoré väčšinová spoločnosť vníma negatívne. Sú to filmy, ktoré ponúkajú „cestu von“ a to je skvelá správa,“ povedal umelecký riaditeľ MFFK Febiofest Přemysl Martinek.

Medzinárodná porota po prvýkrát nie je zložená z profesionálov z nášho regiónu, MFFK Febiofest pozval do porotcovských kresiel dramaturgov a producentov z Veľkej Británie, Talianska a Francúzska. O víťazovi, ktorý získa aj finančnú prémiu 3000 EUR, rozhodne PHILIP ILSON, umelecký riaditeľ Londýnskeho festivalu krátkych filmov, NATALIA LIBET, filmová producentka s medzinárodnými skúsenosťami a SARAH MOMESSO, zástupkyňa jedného z najdôležitejších európskych festivalov krátkych filmov v Clermont-Ferrande. Už tradične si jeden z filmov odnesie aj Cenu divákov.

Domácu kinematografiu bude vo festivalovej súťaži reprezentovať päť krátkych snímok.

V súťažnom výbere sa predstaví aj najnovší diel z úspešnej série Biele vrany a hrdinovia medzi nami: Na hranici režiséra Dominika Jursu, ktorý si v predošlých ročníkov z Febiofestu už odniesol Zvláštne uznanie poroty aj Cenu divákov. V jeho novom dokumente vystupuje aj Zuzana Hlávková, ktorá upozornila na podozrivé zákazky na ministerstve zahraničných vecí počas slovenského predsedníctva v Európskej únii. Za jej podporu sa postavili aj tisícky slovenských študentov v zahraničí, keďže Zuzana bola jednou z tých, čo sa po štúdiách vo svete vrátili na Slovensko, aby odovzdali svoje skúsenosti doma. Dokument sa zameriava práve na osudy viacerých podobných osobností. Najmladší občania našej krajiny totiž nevidia svoju perspektívu doma. Napriek tomu však mnohí vnímajú, že sú tu potrební.

Dominik Jursa o svojom filme Na hranici (Biele vrany a hrdinovia medzi nami)

Na ďalšiu výsostne aktuálnu tému naráža aj súťažný dokument (A)way autorky Soni Nôtovej, ktorá je v jednej osobe režisérkou, scenáristkou, kameramankou, strihačkou aj účinkujúcou filmu. Sleduje európske dievča a moslimského chlapca. Obaja utekajú z iných dôvodov a stretávajú sa v Grécku. Otvárajú sa svetu a dúfajú v lepšiu budúcnosť.

Zamyslenie nad sociálnym odlúčením prinesie aj metaforický dokument Extrakce Kateřiny Hroníkovej. Odhaľuje vzťah medzi mladou Ukrajinkou a jej matkou zubárkou a rozohráva na plátne intímne tablo z rodinného života.

Režisérka Lucia Kašová, ktorá minulý rok súťažila s dokumentom 43 rokov bratislavského metra o nedokončenom 300-metrovom tuneli, prichádza na festivalové plátno s ďalším dokumentom, odhaľujúcim zákutia Bratislavy. Betónová doba je príbehom jedného kilometra pobrežia Dunaja, symfóniou mesta na Dunaji. Staré ešte nestihlo ustúpiť novému a vytvára jedinečnú mozaiku obrazov a príbehov, nesúrodých svetov vtlačených na tento malý kúsok zeme.

V súťaži Febiofestu sa ocitne aj animovaný film Šarkan Martina Smatanu, ktorý tento rok vybrali aj na prestížny festival Berlinale. Príbeh plný čarovných obrazov o dedovi, ktorý daruje vnukovi šarkana, je príbehom o spomínaní na tých, čo už nie sú medzi nami.

Z mladej českej tvorby uvidia diváci na MFFK Febiofest aj animovaný dokument Spolu sami režisérky Diany Cam Van Nguyen. Predstavuje troch priateľov, ktorí majú rovnakú skúsenosť – keď boli tínedžeri, zomrel im jeden z rodičov. Dnes už dvadsiatnici rozprávajú o svojom prežívaní – od odmietania cez zlosť až po zmierenie.

Maďarský režisér István Kovács v sa hranom filme Obliehanie vracia do Sarajeva roku 1994. Sleduje ženu, ktorá počas vojny prišla o muža a hoci v obliehanom meste nie je voda, jedlo ani elektrina, ona nestráca optimizmus.

Poľsko bude v súťaži reprezentovať aj dokument Inštruktáž Filipa Drzewieckeho. Film živo vykresľuje skupinu študentov, ktorí poskytujú starostlivosť svojim prvým pacientom počas intenzívnej letnej lekárskej stáže.

Zo susedného Rakúska sa predstaví divákom napríklad experimentálny dokument Operation Jane Walk režisérskeho dua Robin Klengel a Leonhard Müllner. Je založený na dystopickej strelnej videohre, vo filme sa však počas prechádzky postapokalyptickým mestom diskutuje napríklad o histórii architektúry či urbanizme.

POROTA

PHILIP ILSON

Philip Ilson je umeleckým riaditeľom Londýnskeho festivalu krátkych filmov, ktorého spoluzakladateľom bol v roku 2004. Je zostavovateľom sekcie krátkych filmov pre Londýnsky filmový festival BFI a ako zostavovateľ na voľnej nohe pracoval napríklad pre londýnsky East End Film Festival, Cork Film Festival v Írsku, Branchage Festival v Jersey, hudobný festival Latitude a filmový festival Curzon Soho Cinema.

NATALIA LIBET

Natalia Libet nabrala solídne skúsenosti s koprodukciami, investíciami a financiami počas rokov práce pre medzinárodné spoločnosti zväčša amerického a nemeckého pôvodu. Je filmovou producentkou v kyjevskej produkčnej spoločnosti ESSE Production House a iniciátorkou konferencie EAVE in Demand v Kyjeve na Ukrajine, ktorá sa uskutočnila 5. až 6. októbra 2017. Zúčastnila sa na každoročných auditoch vo firmách Veľkej štvorky, v roku 2002 získala na americkej univerzite titul MBA s priemerom 4.00/4.00 a je držiteľkou ceny Edmund Muskie/Freedom Support Act Graduate Fellowship Award.  Je producentkou krátkeho filmu Crocodile (2018), celovečerného debutu Kateryny Gornostai s názvom The Floor is Lava (2020), krátkeho filmu From Now on (2019), celovečerného debutu Igora Stekolenka s názvom Zenith (2021) a druhého celovečerného filmu Tonie Noyabrovej Who Do You Love the Most, Baby (2021). Je koproducentkou litovského filmu Mantasa Lvedaraviciusa Stasis (2019), poľského filmu Dariusza Gajewského Trust (2020), estónskeho filmu Ilmara Raaga Erik Stoneheart (2020) a filmu Obeť (2020) slovenského režiséra Michala Blaška.

SARAH MOMESSO

Sarah Momesso sa narodila v roku 1988 v Avignone vo Francúzsku a na miestnej univerzite získala najprv bakalársky titul v odbore informačná a komunikačná veda a neskôr aj magisterský titul v odbore stratégie kultúrneho rozvoja. Keďže sa intenzívne zaujímala o divadlo a film, dostala sa do tímu združenia Cinambule, ktorý organizuje festival Court c’est court!, a začala sa podieľať na krátkych filmoch. Následne napísala diplomovú prácu na tému analýzy sociológie obecenstva na festivale krátkych filmov v meste Clermont-Ferrand pod taktovkou vedúceho Emmanuela Ethisa. V roku 2012 sa pridala k tímu združenia Sauve qui peut le court métrage, v ktorom má na starosti komunikáciu a publikácie festivalu krátkych filmov v Clermont-Ferrande. Sarah je od roku 2014 aj členkou národnej výberovej komisie festivalu.

VÝROČNÉ CENY ASFK 

Pri príležitosti slávnostného otvorenia 26. MFFK FEBIOFEST budú udelené Výročné ceny ASFK v kategóriách: Najlepší filmový klub (za uplynulý rok), Najlepší klubový film (za uplynulý rok), Výročná cena ASFK za prínos svetovej kinematografii a Výročná cena ASFK za prínos slovenskej kinematografii a klubovému hnutiu. Výročnú cenu ASFK vo všetkých kategóriách predstavuje sklenený objekt z dielne slovenského výtvarníka Pala Macha.

VYBRANÉ SPRIEVODNÉ PODUJATIA 

21. 3., 20.30 – KINO LUMIÈRE
Prípadová štúdia: Proces

Unikátne archívne zábery sú rekonštrukciou jedného z prvých vykonštruovaných politických procesov zosnovaných Stalinom, ktorý sa odvíja sťa divadelné predstavenie s hercami – prokurátormi, svedkami, obžalovanými a sudcami, – ktorí klamú sami sebe, obecenstvu aj celému svetu. Dráma je skutočná, no príbeh je vymyslený. O vzniku tejto pozoruhodnej snímky bude po skončení diskusie rozprávať režisér Sergej Loznica.

22. 3., 16.00 – KINO KLAP na VŠMU
Masterclass: Sergej Loznica

Ukrajinský filmár, ktorý získal medzinárodný úspech ako s jeho dokumentárnymi, tak hranými filmami. Jeho posledný hraný film Donbass (2018) získal cenu Un Certain Regard za najlepšiu réžiu na festivale v Cannes. Jeho dva posledné dokumenty boli taktiež úspešné – Deň víťazstva (2018) bol premiérovaný počas Berlinale a Proces (2018) mal premiéru na festivale v Benátkach.

22. 3., 18.30 – KINO LUMIÈRE
Máme na víc

Projekcia filmu Máme na víc spojeného s diskusiou s režisérom filmu Robinom Kvapilom, producentom Radimom Procházkom, neúspešným českým prezidentským kandidátom Michalom Horáčkom a Magdou Vášaryovou práve v čase aktuálnych prezidentských volieb u nás na Slovensku.

22. 3., 19.00 – A4 – Priestor súčasnej kultúry
Hudba 2018: The Final Cut

Traja českí hudobní publicisti – Pavel Klusák, Aleš Stuchlý a Karel Veselý – sa stretávali pätnásť rokov, aby ponúkli 3x subjektívnu bilanciu minulého roku v hudbe. V Prahe, Brne a Bratislave. Toto výročné stretnutie je pre publicistické trio posledné. Novinky, objavy a mýty uplynulého roku v nezávislom pope, mainstreame a experimentálnej hudbe. Projekcie, nahrávky, komentáre: Idles, Rosalia, IC3PEAK, Mitski, Chynna, Vince Staples, Young Senorino a mnoho ďalších. Navyše v Bratislave so špeciálnym hosťom, hudobným redaktorom mesačníka Kapitál, Andrejom Kabalom.

22. 3., 20.00 – KINO MLADOSŤ
Prípadová štúdia: Krotká

Krotká je radikálny politický film o krajine, kde úrady aj ľudia hrajú rolu fantómov – slúžia ako prázdne schránky, ktoré len imitujú funkciu, ktorú by mali zastávať. Príbeh, inšpirovaný Dostojevským, o žene, ktorá sa dožaduje spravodlivosti pre jej uväzneného manžela bude doplnený o diskusiu po premietaní s režisérom Sergejom Loznicom.

23. 3., 19.30 – KINO LUMIÈRE
Prednáška Josefa Rauvolfa k filmu Na ceste

Román amerického prozaika a básníka Jacka Kerouaca (1922-1969) Na cestě představoval již v době svého vydání v roce 1957 jasnou generační výpověď a nepřestává své čtenáře oslovovat a okouzlovat dodnes. O zfilmování této bible beat generation se uvažovalo již od jejího vydání, došlo k němu ale až v roce 2012, kdy se režie díky Francisu Coppolovi ujal Walter Salles. (Josef Rauvolf)

23. 3., 20.30 – KINO MLADOSŤ
Upír Nosferatu + Tábor Radosti (projekcia filmu so živým hudobným sprievodom)

Slávna nemá adaptácia románu Brama Stokera Drakula režiséra Friedricha Wilhelma Murnaua doplnená o hudobný sprievod jihlavského hudobného dua Tábor Radosti. Ich identitu málokto pozná, keďže vystupujú v maskách a pod pseudonymom. Ich hudobným žánrom dark ambient – temná, skôr pomalá elektronická hudba. V spojení s kultovým Upírom Nosferatu divákov čaká v kine jedinečný zážitok.

24. 3., 15.00 – KINO LUMIÈRE
Spirituálna dimenzia filmu

Projekt Spirituálna dimenzia filmu si kladie za cieľ interpretáciu filmového diela ako zdroja spirituality a jeho spoluúčasť na duchovnom živote diváka. Po minuloročnej pilotnej projekcii sa v rámci MFFK Febiofest 2019 bude konať ďalšia projekcia projektu. Na úvod uvedie lektor Valerij Kupka film, ktorý si vybral – Andrej Rubľov, a po jeho projekcii sa bude konať moderovaná diskusia, do ktorej sa môžu zapojiť aj diváci.

24. 3., 20.00 – CAFÉ BERLINKA SNG
Desať dní, ktoré otriasli svetom + B-Complex (projekcia filmu so živým hudobným sprievodom)

Sovietska montážna škola v spojení s drum and bassovou hudbou? Projekcia filmu Sergeja M. Ejzenštejna – Desať dní, ktoré otriasli svetom, ktorý spracúva udalosti Boľševickej revolúcie, doplnená o špeciálny hudobný set od B-Complex, slovenskej najvychytenejšej drum and bassovej DJ a producentky. Hudobný set, ktorý ešte nikdy neodznel, v unikátnej kombinácii s ruskou klasikou.

3., 20.00 – KINO LUMIÈRE
Prípadová štúdia: Klérus

Poľský film Klérus ktorý vyvolal v krajine, kde sa ku katolíckej cirkvi hlási viac ako 90 percent obyvateľov, nevídanú kontroverziu. Hneď po uvedení do kín sa stal najväčším hitom posledných rokov, trhol rekordy návštevnosti, keď ho za prvých desať dní videlo dva a pol milióna Poliakov. Otvorene totiž ukazuje skutočné praktiky a hriechy duchovných katolíckej cirkvi – vrátane pedofílie, smilstva, alkoholizmu či korupcie. Čo viedlo režiséra siahnuť po takejto kontroverznej látke? Aj na to všetko odpovie po projekcii režisér filmu Wojciech Smarzowski.

24. 3., 20.00 – A4 – Priestor súčasnej kultúry
TARAN

Filmové vystúpenie Taran pomocou experimentálnej techniky živej animácie rekonštruuje – historicky prvý taran – bojový manéver, pri ktorom pilot zámerne navedie svoje lietadlo na nepriateľský stroj, aby ho zničil a zároveň zobrazuje premenu aviatiky, vznešenej disciplíny a symbolu ľudského pokroku, na ničivú zbraň, ktorá zmenila podobu vojenstva. Autorská trojice Týmal, Rouš a Šmitmajer poníma svoje dielo ako audiovizuálne predstavenie so živým zvukovým sprievodom.

INDUSTRY DAYS

Podujatie určené predovšetkým producentom, filmovým profesionálom, novinárom a študentom filmových škôl, avšak aj širšej verejnosti, ktorá má záujem o špecifické témy týkajúce sa produkcie filmov. Nosným pilierom podujatia je panel pripravovaných slovenských projektov Works In Progress, ktorý každoročne dopĺňajú panelové diskusie a prednášky na vybrané témy.

25. 3., 10.00 – KINO LUMIÈRE, K1
Industry Days: Works in Progress

Zaujíma vás, aké slovenské filmy sa dostanú do kín v najbližšom čase? V rámci Industry Days Febiofestu sa už po tretí raz predstavia slovenským aj zahraničným filmovým profesionálom, novinárom i širokej verejnosti pripravované slovenské filmy: celovečerné projekty doplnia aj študentské projekty.

25. 3., 14.00 – KINO LUMIÈRE, K2
Industry Days: Prezentácia trainingových platforiem

Aká je v súčasnosti pozícia krátkometrážnej tvorby u nás a v zahraničí? Aká je podpora a profesionálne zázemie pre krátky film na Slovensku a prečo u nás vznikajú krátke filmy prevažne len na filmových školách? Panelová diskusia so zástupcami festivalov krátkych filmov, tvorcami a sales agentmi, doplnená o masterclass s úspešným tvorcom krátkych filmov, vám ukáže, že produkovanie krátkych filmov je rovnako dôležité ako produkovanie celovečerných.

Trainingové platformy:
Mathieau Darras | POP UP FILM RESIDENCE
Barbora Struss | MIDPOINT
Al Williams | ACE
Jarmila Outratová | EMERGING PRODUCERS
Martin Demmer | SPRINGBOARD
Nikolaj Nikitin | SOFA – SCHOOL OF FILM AGENTS
Walter Nagy | EX ORIENTE FILM
Anna Ciennik | LESS IS MORE
Tomáš Potočný | DOC.INCUBATOR

26. 3., 11.00 – KINO LUMIÈRE, K2
Industry Days: Slovenská filmová agentúra predstavuje…

Slovenské filmové prostredie netrpezlivo čakalo na vznik SFA, pretože doteraz neexistovala inštitúcia, ktorá by ponúkala služby a lokácie na zahraničných podujatiach ucelenou formou, tak ako to je v ostatných krajinách. Čo všetko je náplňou agentúry a aké má v blízkej budúcnosti plány v rámci slovenského filmového priemyslu prezradí Zuzana Bieliková so svojím tímom. V druhej časti panelu predstaví SFA zástupcov z okolitých regionálnych filmových agentúr a možnosti nakrúcania či získania finančných prostriedkov z regionálnych fondov.

Panelisti:
Zuzana Bieliková, Eva Pospíšilová | Slovak Film Comission
Ivana Košuličová | Brno Film Office
Magdaléna Hladká | Zlín Film Office
Marijana Stoisits | Vienna Film Commission
Szymon Witkowski | Krakow Film Commission

Hlavným organizátorom MFFK Febiofest je Asociácia slovenských filmových klubov.

SPOT MFFK FEBIOFEST 2019

Od tohto roku prechádza festival na komplexný online rezervačný systém MyCinepass, kde si možno zakúpiť Cinepass. Ten umožní držiteľom online rezervácie na filmy, bez čakania v radoch pri pokladni kín. Cinepass na neobmedzený vstup na bratislavský Febiofest je momentálne v predpredaji za 20 EUR, pre študentov za 18 EUR, víkendový Cinepass stojí 15 eur. Ceny sa počas festivalu zvýšia. Za jednorazový lístok zaplatí návštevník 5 EUR. Detailné inštrukcie k registrácii, zakúpeniu a pravidlám Cinepassov nájdete na http://febiofest.sk/vstupenky/

CINEPASS MFFK FEBIOFEST
https://cinepass.sk/mffk/sk/

K téme

Slovákov na Divadelnú Nitru vyberali MLOKi, ukazujú súčasné fenomény slovenského divadla Dokument zo Sýrie, animák z Iránu, experiment z Poľska. Nová sekcia Febio festu Bez limitov prinesie aj oscarových nominantov

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Film a TV

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.