Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
92263_nova jednotka zssk radu 660 na skusobnom okruhu1 676x449.jpg
23. januára 2020 SprávySlovensko od PRservis.skSITA Diskusia()

Počet platiacich cestujúcich na železniciach rastie už štyri roky po sebe

23.1.2020 –
Počet cestujúcich vlakom od roku 2014 stúpa, tento rok ich bolo až 77 miliónov
Hoci do moderných vlakov sa mnohí ťažko zdravotne postihnutí už neregistrujú, preprava cestujúcich, ktorí si vyžadujú asistenciu pracovníkov ZSSK a ŽSR, stúpa
Kapacita železnice naráža na najfrekventovanejších trasách na svoje limity, ZSSK bojuje za zlepšenie infraštruktúry pre všetkých dopravcov
Hlubocký: Keby sme si mali vybrať medzi novými vlakmi a lepšími traťami, hlasujeme za lepšie trate
Najviac psov cestuje v lete na Štrbské pleso; bicykle dominujú tiež v lete – na trati Bratislava – Trnava

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prepravila za rok 2019 celkom 77 356 524 cestujúcich, čo znamená v porovnaní s rokom 2018 nárast +4,8 % (rok 2018: 73 807 854 prepravených cestujúcich). Z celkového počtu prepravených tvoria 47 798 224 platiaci cestujúci (rok 2018: 46 514 947 platiacich cestujúcich), čo predstavuje medziročný nárast +2,8 %, a číslo 29 558 300 predstavujú cestujúci, ktorí využívajú bezplatnú prepravu (rok 2018: 27 292 907 bezplatných cestujúcich), čo predstavuje medziročný nárast +8,3 %.

Slovenské vlaky sú bezpochyby stále populárnejšie,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Samozrejme, že vlaky i železnice majú stále mnoho, aj veľmi vážnych, problémov z minulosti, no čísla neklamú – máme stále viac cestujúcich, ktorí sú ochotní za svoju cestu zaplatiť. Najlepšie je to vidno pri IC vlakoch, ktoré predávame za plnú komerčnú cenu a ktorých frekvencia sa od roku 2017 nezmenila – rastú nám každým rokom spolu s ostatnými trasami,“ dodal Hlubocký.

Národný dopravca momentálne realizuje historicky najväčšiu obnovu vozidlového parku, o čom jasne svedčí aj fakt, že v rokoch 2016 – 2022 postupne ZSSK pribudlo a pribudne celkom 255 nových alebo modernizovaných vozidiel, z čoho 80 ks tvoria hnacie koľajové vozidlá (napríklad 10 rušňov Siemens Vectron, 25 elektrických a 21 dieselmotorových jednotiek, 6 tatranských ozubnicových elektrických vozidiel) a 175 ks osobné vozne (napríklad 86 vozňov s čičmianskym vzorom). Ďalšou dôležitou investíciou ZSSK je výstavba troch stredísk technicko-hygienickej údržby (THÚ), ktoré do konca roka 2021 vyrastú v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom. Národný dopravca si od projektu sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti, keďže v strediskách THÚ bude možné umývať vozidlá aj pri mínusových teplotách.

Je jasné, že tento rast bez ďalších investícií nie je možný donekonečna. So zvýšeným záujmom cestujúcich už nestíha držať dych ani naša obnova vozidlového parku, hoci jej tempo je na historických maximách. Aby sme prepravili viac cestujúcich v komforte 21. storočia, potrebujeme buď oveľa rýchlejšie, priepustnejšie, modernejšie trate, aby sme vedeli rýchlo „točiť“ naše vlaky – v takom prípade vieme vyradiť až do 30 % našich najstarších rušňov a vozňov –, alebo musíme razantne zvýšiť investície do nákupov moderných vlakov aj mimo eurofondov. Úprimne povedané, som za výrazné navýšenie investícií do infraštruktúry, ktoré pomôžu všetkým dopravcom, nielen nám. Je potrebné, aby tu bol dlhodobý plán rozvoja železničnej infraštruktúry, minimálne na 10 rokov,“ upozornil Hlubocký.

V rámci medzištátnej prepravy cestovalo do a zo štátov susediacich so Slovenskom celkom 4,85 mil. cestujúcich, čo v porovnaní s rokom 2018 predstavuje nárast +12,80 % (rok 2018: 4,30 mil. cestujúcich). Najčastejšie sa cestujúci prepravujú do/z Rakúska (2,01 mil. cestujúcich – medziročný nárast +9,48 %) a do/z Českej republiky (1,8 mil. cestujúcich – medziročný nárast +4,34 %). V rámci vnútroštátnej prepravy sa medzi jednotlivými samosprávnymi krajmi prepravilo spolu 21 mil. cestujúcich. Najviac železničnú dopravu využívajú v Bratislavskom samosprávnom kraji (16,2 mil. cestujúcich), Žilinskom samosprávnom kraji (6,7 mil. cestujúcich) a Prešovskom samosprávnom kraji (6,3 mil. cestujúcich). Na tratiach tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice sa vlakmi ZSSK v roku 2019 prepravilo spolu 3,5 mil. cestujúcich (rok 2018: 2,9 mil. – medziročný nárast +19,5 %).

Hoci vlaky národného dopravcu najčastejšie využívajú cestujúci na bežnú dopravu, napríklad do školy, do práce alebo na výlety, ZSSK ponúka aj možnosť, aby vlakom prepravili spolu so sebou aj zvieratá, bicykle, autá, motorky, trojkolky či štvorkolky, prípadne využili možnosť kuriérskej zásielky. V roku 2019 odviezla ZSSK svojimi vlakmi:

178 080 bicyklov (rok 2018: 164 320 bicyklov – medziročný nárast +8,4 %);

najvyšší počet bicyklov bol prepravený vlakmi ZSSK v mesiacoch júl – august,
najviac predaných dokladov na prepravu bicyklov bolo na relácii Bratislava – Trnava,

58 650 psov (rok 2018: 56 699 psov – medziročný nárast +3,4 %);

najviac prepravených psov vlakmi ZSSK bolo v mesiacoch júl – august,
najviac prepravených psov bolo na relácii Štrba – Štrbské Pleso,

20 717 vozidiel (rok 2018: 20 422 vozidiel – medziročný nárast +1,4 %), z čoho bolo:

18 618 áut (rok 2018: 18 415 áut – medziročný nárast +1,1 %),
2 099 ostatných motorových vozidiel (rok 2018: 2 007 vozidiel – medziročný nárast +4,6 %).

Pokiaľ ide o vnútroštátnu diaľkovú dopravu, najviac využívanou je linka Bratislava – Košice. V rámci prímestskej a regionálnej dopravy sa cestujúci najčastejšie prepravujú na linkách Bratislava hl. st. – Leopoldov, Bratislava hl. st. – Nové Zámky a Košice – Lipany. Z platiacich cestujúcich, ktorí disponujú zákazníckym kontom ZSSK, je cestujúcim s najvyšším počtom zrealizovaných ciest muž, ktorý za rok 2019 uskutočnil spolu 427 ciest. Za ním nasledovala žena, ktorá za rok 2019 zrealizovala 400 ciest.

Porovnanie vývoja ZSSK za obdobie 2014 – 2019

2014
2015
2016
2017
2018
2019

Celkový počet prepravených cestujúcich
47 287 894
57 274 910
65 605 732
72 473 077
73 807 854
77 356 524

Platiaci cestujúci
44 573 553
32 657 833
38 923 731
45 720 762
46 514 947
47 798 224

Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu
2 714 341
24 617 077
26 682 001
26 752 315
27 292 907
29 558 300

Cestujúci vlakmi InterCity
647 294
314 634
24 709
705 684
791 695
817 958

Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu
1 147
1 808
2 036
2 472
2 702
3 189

Bicykle
83 048
105 667
132 993
149 726
164 320
178 080

Vozidlá (autá, motorky…)
16 386
15 684
17 290
19 693
20 422
20 717

Psy
47 704
50 462
51 935
53 994
56 699
58 650

Celkový počet vypravených vlakov
516 279
524 343
529 550
526 944
544 364
555 124

Vlakokilometre
30 791 181
31 855 984
31 477 066
32 640 950
33 649 149
34 503 178

Osobokilometre
2 503 987 902
3 081 246 834
3 193 721 688
3 759 923 848
3 815 146 560
4 003 730 560

Zamestnanci
5 841
5 949
5 924
5 952
5 877
5 831

Priemerná mzda
912,58
956,25
990,5
1 038,22
1 117,64
1 232,74

Medziročný nárast mzdy
2,92 %
4,79 %
3,58 %
4,82 %
7,65 %
10,30 %

Inzercia

K téme

Spoločnosť UPC v roku 2019: uvedenie gigabitového internetu a Internetovej TV podporilo rast služieb Tajné kontroly v prevádzkach: Pivovarníci chcú v podnikoch dokonalé pivo

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Slovensko

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies