Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
92807_banner 851x314 1 676x249.jpg
23. apríla 2020 PR správyKultúra od PRservis.skSITA Diskusia()

Koncerty bez publika

23.4.2020 – V utorok 28. apríla o 19.00 vás pozývame sledovať tretí koncert cyklu Koncerty bez publika. Predstavia sa na ňom talentovaní operní speváci najmladšej generácie – mezzosopranistky Katarína Porubanová, Andrea Pietrová a barytonista Adam Nádler, poslucháči HTF VŠMU, ktorí získali ocenenia z viacerých interpretačných súťaží a možnosť koncertovať na domácich operných a koncertných pódiách. V Koncertnej sieni SF vystúpia s klavírnym sprievodom Jany Nagy-Juhász.

Katarína Porubanová, Andrea Pietrová a Adam Nádler sú poslucháči Vysokej školy múzických umení, ktorej vokálna škola je pýchou slovenskej hudobnej kultúry už dlhé roky. Jej talentovaní študenti majú možnosť už počas štúdia spolupracovať s domácimi opernými a koncertnými domami. Hostia cyklu Koncertov bez publika majú za sebou tiež prvé významné úspechy: Katarína Porubanová debutovala ako Mercédès v Bizetovej Carmen v Štátnom divadle Košice (2018/2019). Adam Nádler je viacnásobným laureátom Medzinárodnej súťaže Antonína Dvořáka v Karlových Varoch a ako sólista spolupracuje na viacerých projektoch SND v Bratislave. Andrea Pietrová získala v roku 2017 Cenu absolútneho víťaza Medzikonzervatoriálnej súťaže v rámci Slovenska a v nadväznosti na toto ocenenie sa predstavila v rámci letného hudobného festivalu Viva Musica!

Program Koncertu bez publika je zostavený z výberu piesňových cyklov domácich a svetových skladateľov – Richarda Wagnera, Franza Liszta, Tibora Andrašovana, Jevgenija Iršaia, Frica KafenduBenjamina Brittena. Klavírneho sprievodu sa zhostí vynikajúca a skúsená komorná partnerka speváckych osobností Jana Nagy-Juhasz.

Slovenská filharmónia chce svojimi Koncertmi bez publika obohatiť ponuku kultúrneho vyžitia hudbymilovnej verejnosti počas pandémie koronavírusu, ale tiež podporiť umelcov, ktorých súčasné opatrenia pripravili o možnosť koncertovať. Teší nás, že prvé dva koncerty zaznamenali v online priestore záujem priaznivcov Slovenskej filharmónie – sledovalo ich okolo 3000 návštevníkov.

Tešíme sa na vás v Digitálnej koncertnej sieni Slovenskej filharmónieutorok 28. apríla 2020 19.00.

Sledujte sekciu Koncerty online na www.filharmonia.sk, stránku stream.filharmonia.sk alebo hashtag #SlovakPhil. Všetky koncerty zároveň ostávajú v archíve, takže sa k nim môžete kedykoľvek vrátiť.

PROGRAM KONCERTU:

KATARÍNA PORUBANOVÁ mezzosoprán
ADAM NÁDLER barytón
ANDREA PIETROVÁ mezzosoprán
JANA NAGY-JUHASZ klavír

Richard Wagner (1813 – 1883)
Wesendonck-Lieder, WWV 91 (výber)

Franz Liszt (1811 – 1886)
Wartburg-Lieder, S.345 (výber)
Es war ein König in Thule

Tibor Andrašovan (1917 – 2001)
Svitlo Slnko, cyklus piesní na cigánsku poéziu (výber)

Jevgenij Iršai (1951)
Lost Wor(l)ds – 4 songs on poems of Emily Dickinson (výber)

Frico Kafenda (1883 – 1963)
Tri piesne pre mužský hlas a klavír na básne J. Smreka (výber)
Nápis na dome

Benjamin Britten (1913 – 1976)
Cabaret Songs (výber)

Mezzosopranistka KATARÍNA PORUBANOVÁ v sezóne 2018/2019 debutovala ako Mercédès (Carmen) v Štátnom divadle Košice. V lete 2018 sa predstavila ako Dorabella (Così fan tutte) v Obecnom dome v Prahe pod vedením dirigenta Norberta Baxa v rámci European Musik Academy Teplice 2018. Ako členka operného štúdia Konzervatória v Bratislave sa predstavila ako Hänsel (Hänsel und Gretel), Tretia Dáma (Čarovná flauta), Háta (Predaná nevesta) a Sestra Marta / Gabriel (Hry o Márii) od Bohuslava Martinů.

Od roku 2018 spolupracuje so zborom Internationale Chorakademie Lübeck, s ktorým vo viacerých krajinách sveta vystupovala v diele Buddha Passion od čínskeho skladateľa Tan

Duna a v roku 2019 v Poľskom rekviem Kryzstofa Pendereckého vo Varšave. Od roku 2016  sa ako sólistka predstavila v Korunovačnej omši (W. A. Mozart), Stabat Mater (G. B. Pergolesi), v rámci Project Slovak Sound 2018 spievala dielo Apocalypsis lohannis od slovenského skladateľa Petra Zagara v Bratislave a Olomouci (Festival Opera Schrattenbach) v spolupráci s dirigentom Mariánom Lejavom a VŠMU Modern Orchestra. V roku 2017 vystúpila s áriou Carmen na koncerte v Slovenskej filharmónii (Cyklus Junior) v spolupráci s dirigentom Jurajom Jartimom a orchestrom Konzervatória.

Porubanová vyhrala viacero speváckych súťaží. V roku 2015 sa stala víťazkou Súťaže slovenských konzervatórií, na základe čoho získala pozvanie na vystúpenie v rámci festivalu Allegretto v Žiline. Na medzinárodnej súťaži Rudolfa Petráka v Žiline obsadila tretie miesto. Za svoje vynikajúce študijné výsledky a prezentáciu Konzervatória v Bratislave bola ocenená predsedom Bratislavského samosprávneho kraja.

Spev začala študovať vo veku 18 rokov na Konzervatóriu v Bratislave. V súčasnosti je poslucháčkou bakalárskeho stupňa štúdia na Vysokej školy múzických umení v Bratislave pod vedením Silvie Lejava Adamíkovej. Spolupracovala s dirigentmi ako Tan Dun, Rolf Beck, Norbert Baxa, Vinicius Kattah, Kim ungho, Igor Dohovič, Marián Lejava, František Drs, Michal Šintál, Daniel Simandl, Juraj Jartim. Zúčastnila sa majstrovských speváckych kurzov u renomovaných spevákov a pedagógov ako Margit Klaushofer, Michael Schade, Ramón Vargas, Anna Samuil, Marina Prudenskaya, Shigeko Hata, Romina Basso, Anita Lukács, Teremi Trixi, Júlia Gončarova, Eva Randová, Katerina Beranová, Magdaléna Blahušiaková, António Carangelo.

Lyrický barytonista ADAM NÁDLER sa už ako desaťročný stal členom Viedenského chlapčenského zboru. Študoval na Konzervatóriu v Bratislave v triede M. Malachovského,  neskôr v triede D. Podkamenskej Bezačinskej, kde pokračuje i na VŠMU. Momentálne je poslucháčom magisterského štúdia.

Počas stredoškolského štúdia absolvoval vystúpenia v Slovenskej filharmónii (v projekte Čarovná flauta, Te Deum od Marca-Antoina Charpentiera. Ako sólista spolupracoval s Komornou operou Bratislava. Na Konzervatóriu v Bratislave uviedol premiéry skladieb súčasných skladateľov a v opernom štúdiu konzervatória stvárnil postavy Nicola z opery Mathilde de Guise od J. N. Hummela, Papagena z Čarovnej flauty od W. A. Mozarta, Krušinu z Predanej nevesty od B. Smetanu a Diabla z opery Hry o Márii od Bohuslava Martinů.

V opernom štúdiu VŠMU stvárnil v roku 2017 dvojpostavu Jazveca a Farára v opere Liška Bystrouška od L. Janáčka, s ktorou sa predstavil aj na hudobnom festivale v poľskom meste Bydgoszcz. V roku 2018 spieval ako Feri Bácsi v operete Čardášová princezná od Emmericha Kálmána. V Komornej opere Bratislava stvárnil postavu Psa v detskej opere Brundibár od H. Krásy. V roku 2018 absolvoval koncertné turné po Japonsku. V tom istom  roku v Bratislave a Piešťanoch spieval s komorným orchestrom VŠMU pod vedením R. Marečka výber piesní z cyklu Biblické písně od Antonína Dvořáka. V roku 2019 sa ako člen Konzertvereinigung Wiener Staatsoperchor predstavil na prestížnom festivale Salzburger Festspiele. Od roku 2019 je členom operného štúdia SND a ako sólista vystupuje vo viacerých projektoch SND.

Je laureátom viacerých súťaží: 2014 získal na Medzinárodnej speváckej súťaži A. Dvořáka v Karlových Varoch 1. miesto v kategórii „Operná nádej“, 2015 sa stal víťazom Súťaže študentov slovenských konzervatórií v Banskej Bystrici a držiteľom Cena primátora mesta Bratislava Iva Nesrovnala. V roku 2017 získal 3. miesto a Luxemburskú cenu opätovne na Dvořákovej súťaži a stal sa finalistom Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidra- Trnavského. Absolvoval viaceré majstrovské kurzy s významnými speváckymi a hereckými osobnosťami.

Mezzosopranistka ANDREA PIETROVÁ je absolventkou Konzervatória v Bratislave, kde šudovala v triede Dagmar Livorovej a momentálne je poslucháčkou VŠMU na bakalárskom stupni štúdia v triede Petra Mikuláša. Je členkou Operného štúdia SND.

Často koncertne vystupuje v rámci podujatí školy a na koncertoch v SNG. Spolupracovala

So súčasným slovenským skladateľom Jozefom Nomülnerom ako interpretka jeho cyklu koncertných piesní Mariš, Mariš, ktorý okrem koncertných uvedení aj nahrala na CD (2018). V roku 2016 spolupracovala s orchestrom Cappella Istropolitana na uvedení Mozartovho Requiem v rámci projektu Hommage à Lucia Popp, koncertuje aj s orchestrom STU Technik pod vedením Mirka Krajčiho a Ferdinanda Töröka.

Je laureátkou viacerých speváckych súťaží doma i v zahraničí: v roku 2016 získala Cenu absolútneho víťaza na českej medzinárodnej súťaži Pražský Pěvec a v roku 2017 Cenu absolútneho víťaza a laureáta Medzikonzervatoriálnej súťaže v rámci Slovenska. V náväznosti na toto ocenenie sa v rámci letného hudobného festivalu Viva Musica! predstavila na koncertoch po Slovensku a účinkovala aj na záverečnom orchestrálnom koncerte, ktorý sa uskutočnil v Sade Janka Kráľa pod taktovkou Braňa Kostku.

Absolvovala spevácke majstrovské kurzy pod vedením Dagmar Livorovej v spolupráci so spevákom Jakubom Pustinom a brnianskym operným režisérom Jaromírom Brychom (2014) či Majstrovské kurzy Petra Dvorského v Piešťanoch (2016), kde sa predstavila na záverečnom koncerte so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu a Orchestrom SND.

Spolupracovala na opernom projekte režiséra M. Bendíka Otvorená opera (od 2018), na jednoaktových operách G. Rossiniho La scala di seta (2018/2019)  či G. Bizeta Docteur Miracle (2019/2020). Hosťuje taktiež v detskej opere Petra Zagara Rozprávka o šťastnom konci v spolupráci s režisérom S. Sprušanským.

JANA NAGY-JUHASZ absolvovala štúdium hry na klavíri na Konzervatóriu v Temešvári (Rumunsko) v triede Márie Bodóvej a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave u Idy Černeckej. Absolvovala medzinárodné interpretačné kurzy u Lazara Bermana a Eugena Indjića.

S úspechom sa zúčastnila viacerých klavírnych domácich a zahraničných súťaží. Je laureátkou Medzinárodnej klavírnej súťaže Johanna Nepomuka Hummela v Bratislave (1991), semifinalistkou Klavírnej súťaže Roberta Schumanna v nemeckom Zwickau (1993), v roku 1994 bola účastníčkou dvoch prestížnych medzinárodných klavírnych súťaží Ferruccia Busoniho v talianskom Bolzane a Hamamatsu v Japonsku. V rámci medzinárodného festivalu

Bratislavské hudobné slávnosti reprezentovala Slovensko na prehliadke mladých umelcov pod názvom Interpódium.

Ako sólistka účinkovala s mnohými domácimi a zahraničnými orchestrami. Je vyhľadávanou komornou partnerkou vokálnych umelcov a inštrumentalistov, spolupracovala s renomovanými umelcami ako sú Peter Mikuláš, Jevgenij Nesterenko, Ida Kirilová, Jozef Kundlák, Jozef Benci, Adriana Kohútková,  Hana Štolfová-Bandová, Alexander Jablokov, Peter Michalica a i.

Účinkovala na viacerých medzinárodných hudobných festivaloch ako napr. Pražská jar a BHS. Realizovala početné nahrávky pre rozhlas, televíziu i hudobné vydavateľstvá. Súčasne pôsobí pedagogicky na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.

Informačný servis

K téme

Daisy Jones a The Six. Príbeh hudobného šialenstva V novom videoklipe Superhrdina z dielne dua PACI PAC dobro zvíťazilo nad zlom

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Kultúra

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.