Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
97739_gettyimages 923504798 676x451.jpg
19. januára 2022 SprávySlovensko od PRservis.skSITA Diskusia()

Slovensko prispelo k rozsudku Súdneho dvora EÚ, ktorým zamietol snahu troch miest zmeniť legislatívu EÚ v oblasti emisií z áut

19.1.2022 – Európsky súdny dvor v rámci odvolacieho konania zrušil rozhodnutie Všeobecného súdu EÚ vo veci sťažnosti miest Brusel, Madrid a Paríž na Európsku komisiu. Uvedené mesta obvinili vo svojej sťažnosti EÚ, že im svojimi rozhodnutiami bráni v realizácii politiky znižovania emisií z dopravy na svojich územiach. ZAP SR podporila a víta zamietnutie tejto sťažnosti, pretože zmena súčasného právneho stavu by spôsobila neistotu v automobilových výrobách, aj na Slovensku.

Základným dokumentom Európskej únie, ktorým bol vytvorený harmonizovaný rámec pre schvaľovanie motorových vozidiel s cieľom uľahčiť ich registráciu, predaj a uvedenie do prevádzky je smernica 461/2007. Po roku 2019 Európska komisia zaviedla  testovanie emisií z vozidiel pri skutočnej jazde  (Real driving emissions), ktoré majú zabezpečiť kontrolu nad trhom a overovať, či úrovne emisií z vozidla deklarovaných v rámci procesu schvaľovania sú dosahované počas reálnej prevádzky vozidla. Zároveň stanovila emisné limity pre oxidy dusíka pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá ako aj chybové odchýlky merania týchto emisií v reálnej prevádzke.

Trojica miest Brusel, Madrid a Paríž namietala, že limity a stanovené odchýlky sú vyššie ako limity normy „Euro 6“, ktorá platí pre vozidlá registrované od roku 2015. Mestá uspeli s podaním na  Všeobecný súd Európskej únie,  kde tvrdili, že to podkopáva ich snahu o regulovanie emisií vo svojich mestách.

Zväz automobilového priemyslu SR presvedčil zástupcov Slovenskej republiky a príslušné rezortné ministerstvá o účelnosti a zmysluplnosti pridať sa k odvolaciemu konaniu proti tomuto rozhodnutiu, ktoré započali  Nemecko, Maďarsko, Rumunsko a Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA). ZAP SR pritom dôvodil, že pôvodné rozhodnutie súdu je diskriminačné, nereflektuje základné fyzikálne princípy a rozdiely v podmienkach, za ktorých sa testovania vykonávajú. Zmena právneho stavu, ktorý by nastal po nadobudnutí účinnosti pôvodného rozhodnutia by spôsobila neistotu v automobilových výrobách prakticky na celom svete.

Zrušenie pôvodného rozsudku Súdnym dvorom EÚ znamená, že norma, určujúca emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel zostáva zachovaná.

Zväz automobilového priemyslu, ako súčasť Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) sa plne prihlásil k záväzku znížiť emisie pri výrobe a prevádzke automobilov na nulu, čím podporuje cieľ EÚ dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu. K tomu je však potrebné zachovať prechodné obdobie, počas ktorého je nevyhnutné realizovať všetky postupné kroky v rámci náročnej transformácie ako na strane priemyslu tak na strane členských štátov a v neposlednom rade aj budúcich zákazníkov.

ZAP SR by touto cestou chcel poďakovať všetkým pracovníkom slovenských štátnych a zastupiteľských orgánov, ktorí sa pričinili o úspech odvolacieho konania.

Informačný servis

K téme

Kam po vysokej škole? Program Teach Next ponúka absolventom unikátnu možnosť ako naštartovať kariéru Pečeň neohrozuje len alkohol, pre jej záchranu je dôležité upraviť svoj životný štýl

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Slovensko

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.