Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
6. júna 2012 VyhláseniaOstatné od PRservis.skSITA Diskusia()

RTVS: RTVS sa pripojí k MD bezpečnosti na železničných priecestiach

BRATISLAVA 6. júna – Železnice na celom svete sa vo štvrtok 7. júna 2012 zapoja do 4. ročníka Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach (ILCAD), ktorý je zameraný na vzdelávacie aktivity a podporu bezpečného správania sa na železničných priecestiach a v ich okolí. Vo viac ako 42 krajinách sa na rôznych miestach, okrem pravidelných akcií realizovaných počas celého roka, bude konať široké spektrum podujatí na národnej úrovni pod spoločným posolstvom kampane ILCAD „Správajte sa bezpečne na železničných priecestiach!“
K Medzinárodnému dňu bezpečnosti na železničných priecestiach sa vo štvrtok pripojí aj Rozhlas a televízia Slovenska. ZELENÁ VLNA bude priebežne celý deň prinášať bezpečnostné upozornenia pre vodičov pri prejazde cez železničné priecestia (dopravná polícia bude robiť kontroly po celom Slovensku). Rádio Slovensko sa bude tejto téme venovať zajtra v programe Dobré ráno, Slovensko. V Téme na dnešné ráno sa poslucháčov opýtame, či považujú naše železničné priecestia za bezpečné, či dodržiavajú dopravné predpisy v súvislosti s priecestiami a či majú nejaké (negatívne) skúsenosti so železničnými priecestiami na Slovensku.
Medzinárodný deň bezpečnosti na železničných priecestiach bude vo štvrtok témou relácie Pozor, zákruta! o 13.05 hod. na Rádiu Slovensko. Vypočujete si, ako sa skončilo porovnanie brzdných dráh rušňa na koľajniciach a osobného auta na ceste pri rôznych rýchlostiach (Pre tento rok pripravili ŽSR ako hlavnú aktivitu v rámci tohto dňa súbežnú jazdu osobného automobilu a vlaku a následne porovnali rozdiely v dĺžkach brzdnej dráhy oboch – vlaku aj automobilu pri rýchlosti 30, 50 a 80 km/h v priestoroch železničnej stanice Žilina -Teplička.). Dozviete sa aj to, do akej miery sa môžeme spoliehať na technické zabezpečovacie zariadenia na železničných priecestiach a že porucha zabezpečovacieho zariadenia na priecestí nikdy nebola príčinou dopravnej nehody na priecestí (vždy bol na vine vodič alebo chodec, ktorý nerešpektoval svetelné alebo zvukové výstražné znamenie).
ZELENÁ VLNA má vo svojom slogane heslo „bezpečne a plynulo“. Preto je len prirodzené, že sa ZELENÁ VLNA stala mediálnym partnerom informačno-preventívnej akcie, ktorej cieľom je pripomínať verejnosti pravidlá cestnej premávky a bezpečné správanie sa na cestách. RTVS sa nielen vo vysielaní rozhlasového dopravného spravodajstva, ale aj v iných programoch najmä v rámci publicistiky priebežne venuje bezpečnosti cestnej premávky a zo svojej podstaty verejnoprávneho média podporuje každú takúto všeobecne prospešnú vzdelávaciu aktivitu.
Vlaky nepochybne predstavujú jeden z najbezpečnejších druhov dopravy, ale miesta križovania cesty so železnicou, najmä železničné priecestia, predstavujú veľké prevádzkové riziko v železničnej doprave. Najlogickejším riešením by bolo odstrániť všetky železničné priecestia, ale takýto krok by mohol obmedziť mobilitu na mnohých miestach. Navyše, vybudovanie mostov a podchodov v zastavaných oblastiach nie je vždy realizovateľné; je to tiež finančne náročné (5 až 10 miliónov EUR v európskych krajinách) a predchádza tomu dlhodobý proces prípravy. Železničné priecestia sú pre obce veľmi praktické a miestne samosprávy majú záujem ich zachovať.
Prechádzanie cez železničné priecestie je pre účastníkov cestnej premávky a chodcov bezpečné, ak dodržiavajú dopravné značky a signály, tak ako je to uvedené v zákone o cestnej premávke a Dohovore OSN o cestnej premávke a Dohovore o dopravných značkách a signáloch. Tieto dohovory boli podpísané vo Viedni v roku 1968 a sú uplatňované na celom svete.
Podľa Európskej železničnej agentúry (ERA) v Európskej únii v roku 2010 pri 619 nehodách zomrelo 359 ľudí (v roku 2009 pri 831 nehodách zomrelo 405 ľudí). To predstavuje 30% všetkých smrteľných úrazov na železnici v EÚ, zatiaľ čo 1,2% úmrtí v cestnej doprave. V rámci cestnej dopravy sa preto táto situácia považuje za menší problém, na druhej strane je obrovským problémom v železničnej doprave. Okrem týchto smrteľných nehôd na železničných priecestiach dôjde každý deň vo svete k tisícom tesných vyhnutí sa nehodám, ktoré môžu viesť ku katastrofe, ak ide o autobus alebo ťažké nákladné vozidlo. Takmer 98% všetkých nehôd na železničných priecestiach (aspoň v Európe) vznikne v dôsledku nedodržania dopravného značenia účastníkmi cestnej premávky a chodcami. Títo ľudia často bývajú a pracujú v blízkosti železničných priecestí.

Mgr. Richard Šümeghy
Hovorca Rozhlasu a televízie Slovenska

Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

bx;nr

Odporúčané články

Bratislavský organový festival Stanovisko producenta Milana Stráňavu k tlačovej besede poslankyne NR SR Renáty Kaščákovej zo dňa 06. 06. 2018

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ostatné

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies