Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
25. apríla 2013 PR správyZdravie od PRservis.skSITA Diskusia()

Jogurt alebo praženicu? Raňajkujte podľa manuálu

BRATISLAVA 25. apríla – Prvé jedlo dňa často vynechávame. Z rôznych prieskumov vyplýva, že neraňajkuje každé desiate dieťa, u dospelých je bilancia ešte horšia. Iba raňajkovať ale nestačí. Ešte dôležitejšie je vedieť, ako by správne raňajky mali vyzerať.

Anglické slovo pre raňajky „breakfast“ je zložené z dvoch slov: break – ako prerušiť, a fast – ako pôst. To znamená, že raňajky sú niečo ako koniec pôstu, ktorý človek drží, odkedy ide spať až kým sa nezobudí. Raňajky by mali tvoriť asi 20 – 25 percent z celkového denného príjmu energie a zároveň zabezpečiť prísun kvalitných živín. Jediný správny recept na raňajky ale neexistuje. Pozrite si prehľad najbežnejších ranných menu na našich stoloch a sami posúďte, či raňajkujete správne.

Praženica so slaninou: Raňajky pre drevorubačov
Hoci ide o kalorické a výdatné raňajky, nemusia byť vždy nevhodné. „Pokiaľ cez deň plánujete vysokohorskú turistiku alebo v práci vynakladáte veľa fyzickej aktivity, dokážete spáliť aj živočíšne tuky alebo vajíčka, ktoré sú mimochodom zdrojom plnohodnotných bielkovín,“ hovorí MUDr. Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu. Ak ale pracujete v kancelárii, pripravte si radšej ľahšie raňajky, ktorých trávenie nezaťaží organizmus a neutlmí mozog.

Obložené pečivo: Univerzálne a variabilné
Pečivo je bohatým zdrojom sacharidov, ktoré sú pre organizmus najrýchlejšie využiteľný zdroj energie. Platí, že celozrnné pečivo je výživovo hodnotnejšie. Dôležité je však aj to, čím si svoj chlieb natierate. Kým maslo je výborným zdrojom vápnika, rastlinná nátierka či margarín zase obsahuje viac nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych. „Kvalitný tuk navyše zníži glykemický index sacharidovej potraviny. To znamená, že prijatá energia sa bude uvoľňovať postupne,“ vysvetľuje MUDr. Béderová. Šunka alebo syr zase zabezpečia prísun bielkovín. Obložený chlebík je vhodné doplniť zeleninou a ovocím alebo ovocnou šťavou. Z hľadiska výživových hodnôt sú takéto raňajky takmer dokonale vyvážené a vhodné najmä pri sedavom zamestnaní alebo školských povinnostiach, prípadne pri málo až stredne intenzívnej pohybovej aktivite.

Jogurt a müsli: Ľahký variant alebo aj kalorická bomba
Jogurt a müsli síce môžu budiť dojem zdravého a ľahkého pokrmu, pokojne však môžu skrývať kalorickú bombu. Presladené a zapečené ovsené vločky obsahujú totiž viac jednoduchých cukrov než vlákniny. Ak sú navyše skombinované so sladkým smotanovým jogurtom, spálite ich najskôr pri dopoludňajšej hodinke tenisu. „Rovnako ako pri všetkých potravinách, aj tu je dôležité všímať si kvalitu. Pokiaľ uprednostňujete veľmi ľahké raňajky, vyberte si jogurt s nižším obsahom tuku a sušeným ovocím. Pre istotu si však pribaľte desiatu, aby vám energia nechýbala,“ radí MUDr. Béderová.

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk.

Odporúčané články

Tesco rozširuje ponuku mliečnych produktov vlastnej značky Bezlepková pochúťka priamo z farmy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie PR správy

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies