Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
10. októbra 2017 VyhláseniaŠtátna správa od PRservis.skSITA Diskusia()

MPRV SR : Aktivity Európskej komisie voči dvojakej kvalite potravín pomôžu tretine členských krajín

BRUSEL / BRATISLAVA 10. októbra –

– Európska komisia uznala a rešpektuje, že problém dvojakej kvality produktov existuje

– Komisia vydala usmernenie, ktoré napomôže riešiť tento problém pomocou súčasnej legislatívy

– Najdôležitejšia je smernica EÚ o nekalých obchodných praktikách

Európska komisia vydala oznámenie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ v oblasti potravín a ochrany spotrebiteľov v prípadoch dvojakej kvality výrobkov. Podľa slovenského agrorezortu, ide o ďalší konkrétny krok smerujúci k vyrovnaniu rozdielov medzi potravinami tej istej značky s tým istým obalom.

„Téma dvojakej kvality potravín, ktorú sme otvorili na európskej úrovni, ukázala, že má zmysel sa ozvať a spojiť sily. Príklad Slovenska nasledovala aj väčšina krajín strednej a východnej Európy a uskutočnili vlastné porovnávacie testy. Problém s dvojakou kvalitou má už tretina členských štátov a je možné, že po budúcoročných testovaniach pribudnú ďalšie,“ skonštatovala ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) Gabriela Matečná. Európska komisia (EK) aj po tlaku SR uznala, že tento problém existuje a vydala usmernenie k súčasnej legislatíve.

Podľa EK je na riešenie otázky dvojakej kvality výrobkov relevantných viacero právnych predpisov EÚ, a to nariadenie o všeobecných zásadách potravinového práva, nariadenie o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom a smernica o nekalých obchodných praktikách.

Prvý predpis, nariadenie o všeobecných zásadách potravinového práva, má zabezpečiť, aby sa na trh EÚ umiestňovali len bezpečné potravinové výrobky a aby boli spotrebitelia presne informovaní a neboli uvádzaní do omylu, pokiaľ ide o zloženie a vlastnosti potravinových výrobkov ponúkaných na predaj. Ďalší predpis, nariadenie o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom stanovuje pravidlá a požiadavky na označovanie vrátane povinného poskytovania úplného zoznamu zložiek, čím sa umožní spotrebiteľom, aby boli plne informovaní o zložení potravinových výrobkov.

Jednou z hlavných úloh pri postihovaní dvojakej kvality má podľa EK zohrávať smernica EÚ o nekalých obchodných praktikách, ktorá má zabezpečiť, aby spotrebitelia neboli uvádzaní do omylu ani vystavovaní agresívnemu marketingu a aby všetky tvrdenia obchodníkov v EÚ boli jednoznačné, presné a odôvodnené. Jej úlohou je umožniť spotrebiteľovi robiť informované a zmysluplné rozhodnutia. Táto horizontálna smernica sa uplatňuje na mnohé obchodné praktiky, ktoré sú takisto regulované inými všeobecne platnými právnymi predpismi EÚ alebo právnymi predpismi EÚ pre konkrétne odvetvia, napríklad pre potraviny, hračky, kozmetiku, čistiace prostriedky a iné.

Smernica o nekalých obchodných praktikách zakazuje akúkoľvek obchodnú praktiku, ak obsahuje nepravdivé informácie alebo akokoľvek uvádza do omylu, alebo je spôsobilá uviesť do omylu priemerného spotrebiteľa, a to aj keď sú tie informácie vecne správne. „Za nekalú obchodnú praktiku považujeme také znaky výrobku, na základe ktorých sa bežný spotrebiteľ rozhodne vykonať nákup, ktorý by inak nevykonal,“ vysvetľuje Gabriela Matečná. Týka sa to najmä značkových výrobkov. Existencia jedného alebo niekoľkých značkových výrobkov vo všeobecnej ponuke určitej kategórie spracovaných potravinárskych výrobkov ako sú napríklad káva, čokoláda, čaje alebo nealkoholické nápoje, ovplyvňuje väčšinu spotrebiteľov pri ich výbere. Rozhodnutie spotrebiteľa o obchodnej transakcii týkajúce sa značkového výrobku je do veľkej miery založené na jeho vnímaní, čo táto značka preňho predstavuje. „Bežný spotrebiteľ si možno značkový výrobok nekúpi, ak je presvedčený, že sa výrobok odchyľuje od výrobku, na ktorý je zvyknutý,“ uviedla ministerka.

Podľa EK „štúdie o preukázaní vernosti značkám ukazujú, že značky fungujú v mysliach spotrebiteľov ako osvedčenie o kontrolovanej a konštantnej kvalite. Toto vysvetľuje, prečo niektorí bežní spotrebitelia očakávajú, že výrobky určitej značky majú ekvivalentnú, respektíve totožnú kvalitu, kdekoľvek a kedykoľvek si ich kúpia v rámci spoločného európskeho trhu.

Súčasťou usmernenia EK je tiež posúdenie potenciálne nekalých obchodných praktík v prípade značkových potravinových výrobkov. Národné potravinové autority, ale aj spotrebitelia si majú položiť jednoduché otázky: Je výrobok v súlade s odvetvovými právnymi predpismi? Je výrobok propagovaný pod tou istou značkou a v tom istom balení? Je zloženie výrobku zásadne odlišné od verzie predávanej v iných častiach jednotného trhu? Je spotrebiteľ dostatočne informovaný o tomto rozdiele? Ak by mal spotrebiteľ príslušné informácie, kúpil by si výrobok?

V nadväznosti na diskusiu v Európskej rade v marci 2017 Komisia predostrela túto otázku Fóru na vysokej úrovni pre lepšie fungovanie potravinového dodávateľského reťazca, aby iniciovala dialóg medzi priemyslom, spotrebiteľmi a vnútroštátnymi orgánmi. V tomto dialógu sa bude v nadchádzajúcich mesiacoch pokračovať. Komisia okrem toho pripravuje konkrétne opatrenia na zabezpečenie spoľahlivých a porovnateľných dôkazov a začína oblasťou potravín. Ako krok smerom k porovnateľným a záväzným testom v celej EÚ vypracúva Spoločné výskumné centrum usmernenia pre spoločnú metodiku testovania.

Michal Feik

Odbor komunikácie a marketingu

K téme

Odborníci podporujú väčšiu dostupnosť liekov proti parazitom Problémy nám v lete môžu spôsobiť surové, ale aj pripálené jedlá

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Štátna správa

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.